Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Ulvilan menestyksekäs musiikinopetus on tienhaarassa

Uuden lukuvuoden käynnistyttyä on Ulvilan lukiossa ja yhteiskoulussa paljastunut karu totuus lukion ja sivistystoimen johdon linjausten vaikutuksesta aiemmin elinvoimaiselle ja tasokkaalle musiikkipainotteiselle opetukselle. Kuorotoiminta, orkesterit ja bändiopetus sekä arvostettu esiintymis- ja konserttitoiminta ovat monelta osin loppuneet. Lukion johdon toimet musiikinopetuksen toimivien käytäntöjen muuttamiseksi sekä yksilöopetuksen lopettaminen ovat muutamassa viikossa murentaneet oikeastaan kaiken aiemmin tuloksekkaan toiminnan. Nuoret ovat huolissaan ja tyytymättömiä nopeasti muuttuneen opetuksen sisältöihin, toimintatapoihin ja käytäntöihin. Toiminnan luoneet ja kehittäneet ammattitaitoiset opettajat ovat siirtyneet pois musiikkipainotteisen opetuksen tehtävistä. Opiskelijoiden keväällä esiin nostama huoli opetukseen kohdistettavista muutoksista ja leikkauksista tukahdutettiin vakuuttamalla kaiken toiminnan yksilöopetusta lukuun ottamatta säilyvän entisellään. Nyt kaikesta musiikkipainotteisen aineenopetuksen opetusajasta on edelliseen lukuvuoteen verrattuna hävinnyt merkittävä osa. Jäljellä oleva toiminta on aiempaan verrattuna vaatimatonta. Opiskelijat olivat siis oikeassa keväällä esittämänsä huolen kanssa. Ulvilan sivistystoimen johto ei halunnut selvittää musiikinopetuksen kehittämistyöryhmän keväisen esityksen todellista sisältöä. Päätöksentekijät, opiskelijat ja kaupunkilaiset eivät ole saaneet kuulla asiantuntijoiden perusteluja, vaan sivistystoimen johdossa on johdonmukaisesti vastustettu esitystä ja siihen liittyvää asiantuntijoiden kuulemista. Työryhmä esitti yksilöopetuksen järjestämistä lain mahdollistamalla ja tarkoittamalla tavalla taiteen perusopetuksen yleisen oppimäärän opetuksena. Esitykseen sisältyi myös monia muita merkittäviä ja tarpeellisia painotetun opetuksen kehittämistoimia. Ulvilassa hyvin toiminut kokonaisvaltaisen musiikinopetuksen malli olisi edustanut valtakunnallisella hanketoiminnallakin tavoiteltua nuorten näkökulmasta toimivaa harrastamisen ja koulupäivän kokonaisuutta. Ulvilan sivistystoimen ja lukion nykyjohdossa ei ehkä ole ollut riittävästi rohkeutta ja näkemystä musiikkipainotteisen opetuksen mahdollisuuksien ja kehittämisen suhteen. Kaupunginvaltuusto on talousarviossaan jo useana vuonna määritellyt strategiseksi tavoitteeksi lukion erityisen koulutustehtävän toimiluvan ja rahoituksen saamisen Ulvilan lukion musiikkilinjalle. Opetushenkilöstö on aiemmin ylläpitänyt ja kehittänyt toimintaa tämän tavoitteen edellyttämällä tavalla. Ulvilan kaupungin tulisi miettiä painotettuun musiikin opetukseen kohdistettuja linjauksia asettamiensa pitkän aikavälin strategisten tavoitteiden näkökulmasta. Edelleen täysin käyttökelpoinen kehittämistyöryhmän esitys rakentuu realistiselle visiolle Ulvilan musiikinopetuksen vahvuuksien hyödyntämisestä Porin kaupunkiseudun yläkoulu- ja lukio-opetuksen tulevaisuudessa. Ulvilan musiikkipainotteisen opetuksen aiemman menestystarinan avaintekijänä on ollut kokonaisvaltainen ja uudenlainen musiikinopetuksen toimintamalli. Tämän mallin ovat luoneet kokeneet, osaavat ja innostavat opettajat yhdessä erittäin motivoituneiden, lahjakkaiden ja rohkeiden nuorten kanssa. Vain tällaisen erityisosaamisen myötä musiikinopetus voisi osaltaan olla toteuttamassa elinvoimaista ja vaikuttavaa painotettua lukio- ja yläkouluopetusta Satakunnassa. Edit 14.10. klo 9.05 Kohta ”Nuoret ovat huolissaan ja tyytymättömiä nopeasti muuttuneen opetuksen tiloihin, toimintatapoihin ja käytäntöihin” on korjattu muotoon ”Nuoret ovat huolissaan ja tyytymättömiä nopeasti muuttuneen opetuksen sisältöihin, toimintatapoihin ja käytäntöihin.” Kirjoittaja on Ulvilan yhteiskoulun ja lukion opintovapaalla oleva musiikin lehtori.