Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri

Yritystenkin agendalle nousee jo tunnejohtaminen

Satakunnan kauppakamari täyttää marraskuussa 100 vuotta. Se on saanut pohtimaan, millaisia eväitä haluaisimme tarjota alueemme yrityksille seuraavien sadan vuoden varalle. Mikä on muuttunut, mikä tulee muuttumaan? Isoja kysymyksiä. Jotenkin haluaisimme tukea hyvää johtamista ja tilannetajua, joiden avulla tehdään oikeampia päätöksiä ja nähdään kirkkaammin. Reilu viikko sitten järjestimme yhdessä Nuorkauppakamarin kanssa ajatuksia herättäneen tilaisuuden: Johtamisen 3 käskyä: Tunne! Innostu! Menesty! On ollut hämmästyttävää huomata, että globaalisti johdettujen yritystenkin agendalle nousee jo tunteiden johtaminen, joka monien palveluyhtiöiden osalta on arkipäivää. Jos yksi valittaa, pian valittaa toinenkin ja kohta kaikki, jonka jälkeen ei kyllä synny voittoja, kuten Hannu Aravirta jo aikoinaan opetti. Yritysten liiketoiminnassa voitto on onnistunut asiakaskokemus, aito, kiinnostunut ja asiakkaan ongelman ratkaiseva tyylikäs ja empaattinen vuorovaikutus. Fyysisesti kasvokkain, mobiilisti, verkossa, somessa tai missä tahansa kanavassa. Oikea tieto oikeaan aikaan, oikea kohtaaminen aidossa ongelmassa. Aika haastavaa ja vähän monimutkaistakin, eikö niin? Miten asiakkaille jotain ainutkertaista saadaan syntymään, kun onnistumista ei voi käskyttää tai ohjeistaa, vaan pitää luottaa henkilöstöön ja heidän kykyynsä heijastaa yrityksen arvoja ja toimia tilanteissa oikein? Yksi avain on johtaa tunneilmapiiriä, saada henkilöstö innostumaan, tekemään tosissaan ja keskittymään olennaiseen. Hyvä asiakaskokemus syntyy vain hyvästä työntekijäkokemuksesta. Nämä asiat eivät tule vahingossa, vaan niiden eteen tehdään hartiavoimin töitä. Hyvän johtajan esimerkki kantaa pitkälle. Töissä ei oikein voi olla huono päivä. Itse kunkin meistä on johdettava itseään niin, että on työssä parhaimmillaan, mikä sekään nykypäivänä ei ole ihan yksinkertaista. Tänään eräs bisneskollega soitti. Kertoi kuunnelleensa kirjan ´Aivot työssä´ ja kertoi hullusta ideastaan: voisiko kauppakamarissa olla bisneskirjojen kirjapiiri. Yhdessä mutusteltaisiin, mitä tulikaan luettua, suodatettuna itse kunkin kokemuksilla ja organisaatiokulttuureilla. Näissä haasteissa viisaat johtajat vaihtavat ajatuksia ja etsivät uusia virikkeitä. Eräs karismaattinen toimitusjohtaja taas sanoi minulle taannoin, että me olemme Minna jo niin ´vanhoja´, että kai ainoaksi vaihtoehdoksi jää suhtautua positiivisesti asioihin. Olen todella samoilla aaltopituuksilla. Siksi haluan haastaa meidät satakuntalaisetkin näkemään puoliksi täynnä olevan lasin. Joskus pelkään, että väestönkehitys ja tulevat murheet kaatuvat väärällä tavalla niskaan ja lamauttavat. Jokaisen johtajan pitää johtaa organisaatiotaan keskittymään oikein. Energia kannattaa suunnata niihin asioihin, joihin voimme vaikuttaa. Nähdä kirkkaammin asioita, jotka ovat hyvin. Siinä mielessä me asumme maakunnassa, jossa investoidaan vahvasti, rakennetaan infraa ja löydetään uusia ratkaisuja. Tälläkin viikolla olemme saaneet aikamoisia uutisia investoinneista raideinfraan, kuulleet uusista lähtökohdista etsityn tilaratkaisun virkamiesten suusta, muistelleet Suomen suurimman robotiikkayrityksen suurinvestoinnin avajaisjuhlallisuuksia ja paljon, paljon muuta. Keskitytään hyvään, koska sillä tunteella mennään pitkälle – Voittoon asti taistellaan, periksi ei anneta milloinkaan! Kirjoittaja on Satakunnan kauppakamarin toimitusjohtaja, joka on unelmatyössään miettimässä yritysten menestymistä, muutosten johtamista ja verkostojen voimaa.