Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri Live

Arvio: Camilla Nylundin loistokkuus sai muutkin loistamaan

Musiikki Ariadne auf Naxos. Tibor Bogányi, kapellimestari, Ariadne: Camilla Nylund, Bacchus: Anton Saris, Zerbinetta: Johanna Lehesvuori, Harlekiini: Johannes Pessi, Scaramouche: Ville Salonen, Truffaldin: Antti Pakkanen, Brighella: Simo Mäkinen, Dryadi: Karoliina Laurila, Najadi: Reetta Haavisto, Kaiku: Solja Virta. Satakunnan Musiikkijuhlat ry :n ja Pori Sinfoniettan yhteistuotanto. Promenadisali 13.11. Promenadisalissa kuultiin Richard Straussin säveltämästä Ariadne auf Naxos -oopperasta lyhennetty konserttiversio. Tuotannollisessa yhteistyössä oli saatu ihmeitä aikaan. Ariadneksi oli kiinnitetty maailman eturivin sopraanoihin lukeutuva Camilla Nylund . Bacchuksen ja Zerbinettan rooleissa lauloivat kansainvälisissä yhteyksissä kunnostautuneet Anton Saris ja Johanna Lehesvuori . Paikallisesti arvioiden oli ilahduttavaa, että seitsemän pienemmän roolin laulajista viidellä on varsin vahva satakuntalainen tausta. Alkukohtauksessa kolmen nymfin ( Karoliina Laurila , Reetta Haavisto ja Solja Virta ) yhteislaulu jätti hieman epätasaisen vaikutelman. Camilla Nylundin aloittaessa osuutensa tuli kuulijalle välittömästi ja kirkkaasti selväksi, mitä tarkoittaa todellinen laulullinen osaaminen. Nylundin ääni soi pakottomasti kaikissa rekistereissä riippumatta siitä, pitikö laulaa hiljaa tai voimakkaasti. Tapahtuipa orkesteriosuudessa mitä tahansa ja millä voimakkuudella tahansa, Nylundin ääni erottui joukosta siten kuin tilanne vaati. Straussin notkeat melodiat ja harmonian käänteet värittyivät tähtisopraanon äänen ansiosta ihanteellisen kauniilla tavalla. Strauss-spesialistin nimitys luonnehtii tuskin Camilla Nylundin taiteilijuutta kattavasti. Aivan varmaa kuitenkin on, että Straussin sävelkieli saa Nylundissa parhaan mahdollisen laulullisen tulkin. Harvoin on kuulijalla yhtä vahvaa tunnetta siitä, että tekstin merkitys on täysin selvillä ja esillä. Esityksen alkupuolelta jäi laulullisista onnistumisista mieleen yksityiskohta, jossa Johannes Pessin ja parvelta kommentoineen Solja Virran antaumuksellinen ote loi kauniin hetken. Zerbinettan hahmo neuvoo rakastajansa Theseuksen hylkäämää Ariadnea, miten tämän tulisi nyt menetellä miesten suhteen. Johanna Lehesvuori esitti huikean taitavaa koloratuurilaulua ja sai iloluonteisen Zerbinettan hahmon elämään loistokkaalla tavalla. Neljä commedia dell'arte -hahmoa (Johannes Pessi, Ville Salonen , Antti Pakkanen ja Simo Mäkinen ) haluavat tehdä lähempää tuttavuutta Zerbinettan kanssa. Harlekiini (Pessi) onnistuu parhaiten miellyttämään Zerbinettaa. Laulullisesti miehet tekivät tasaisen varmaa työtä. Nymfit ilmoittavat Bacchuksen ( Anton Saris ) saapuneen Naxos-saarelle. Nymfien laulu ”Soikaa, soikaa, vienot äänet” soi lopussa oikein kauniisti. Ei mene kovin kauan, kun Ariadne ja Bacchus laulavat rakkausduettoa aidolla tunteella. Tämän innoittamana asiallisesti työnsä hoitanut Pori Sinfonietta sai lopussa aikaan suorastaan sointihurmion.