Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Ajanviete Tähtijutut Näköislehti Kulttuuri Porilaine Urheilu Live

Kaupallinen yhteistyö: Autoluojus Oy - Koeajo Herralahti–Isomäki–Ruosniemi: Porilaisperhe testasi lapsimatkustajien suojasta palkitun hybridimaasturin

– Valkoinen on ihan hyvä väri, meillä on tällä hetkellä itsellä kaksi farmaria, valkoinen ja musta toteaa perheen isä, Petri Taipalmaa . Petri silmäilee maasturin kylkeä ja arvioi ulkonäön ”subarumaiseksi”. Kromilistat ikkunoiden ja valojen ympärillä sekä mattamustat muovilistat lokasuojissa ja helmoissa alleviivaavat jylhäksikin mainittua japanilaista muotoilua. Subarut paitsi suunnitellaan, myös valmistetaan Japanissa. – Kaikki tietävät kyllä merkin, mutta itse henkilöautomallisto on tuntemattomampi, kertoo Autoluojuksen myyntipäällikkö Jari-Pekka Vianto . Japanin luotettava maine on yksi syy siihen, että jopa Porissa on Subaru-uskollisten autoilijoiden heimo. Toinen syy on kova ajo eli käytännön kokemukset. – Eräs asiakkaamme kertoi ajaneen omaansa 300 000 kilometriä, eikä ollut joutunut vaihtamaan juuri muuta kuin parkkipolttimon. Voisi sanoa, että Subarun merkkiuskollisuus on potenssiin kaksi. Kaikki Subarut eivät siis olekaan MM-ralliautoja. Se on nyt omin silmin nähty ja myös kuultu, kun e-Boxer käynnistyy kehräämään. – Hiljainen, hiljaisempi kuin meidän pappan auto, tuumaa perheen kuopus, 6-vuotias Niilo . Niilo kurkistaa auton alle. Kas tässäpä on ihka oikea nelivetomaasturi. Sellainen, jolla kurvataan hiekkarantaan surffilauta katolla tai hiivitään hirvipassiin tuosta vain heilahtaen yli metsätien kivien ja kuoppien. Kun ensivaikutelma on muodostettu, on koeajon aika. Forester e-Boxerin voimalinjan muodostavat bensiinibokseri, variaattorivaihteisto ja sähkömoottori. Tämä itselataava kevythybridi hyödyntää kiihdyttäessä ajoakkuun ladattua jarrutusenergiaa. Petri ottaa kuskin paikan. Perheen esikoinen Aada , 10, istuu hänen taakseen. Niilo kiipeää keskelle. Nelikuinen karvavauva, bostoninterrieri Laku, matkustaa pehmeässä kevythäkissään toisella takapenkillä. Hanna-Riikka tyytyy toistaiseksi apukuskin paikalle. Koeajo alkaa Herralahden Helmentieltä, etenee kohti uimahallia ja jatkuu ohi ammattikorkeakoulun kampuksen. Poliisilaitoksen ympyrästä käännytään kohti urheilukeskusta, porilaisille rakasta Isomäkeä ja erityisesti Aadalle tuttuja mestoja. Aada harrastaa muodostelmaluistelua ja harjoituksia kertyy neljästä viiteen kertaa viikossa. Hyvelässä sijaitsevasta kodista on yli seitsemän kilometrin matka juniorihalliin, jonne Aada kulkeekin tavallisesti äidin tai isän kyydissä. Kisareissut paikkakunnille taittuvat sen sijaan bussilla joukkueen kanssa. – No vähän joutui olemaan näin, Niilo kommentoi takapenkkiläisten olosuhteita ja rutistaa olkapäitään kohti korvia. Lakun oma autoboksi vei tällä kertaa takapenkkiläisiltä tilaa. Yleensä pieni karvakorva matkustaakin kytkettynä valjaistaan turvavyön jatkopalaan. Muutoin lapset vaikuttavat ihan tyytyväisiltä. Onhan heillä takana isot ikkunat ja ennen kaikkea omat latauspistokkeet älylaitteita varten. – Hyvä auto ajaa, vakaa tuntuma, neliveto toimii hienosti, myös matkustamossa on hiljaista, kiteyttää Petri ensimmäisen puolimatkan ajokokemuksen. Matka jatkuu Ruosniemeen, jonka mäet, pururadat, uimakuopat ja futiskentät ovat etenkin jalkapalloa harrastavan Niilon jo ennestään koluamia. On Hanna-Riikan vuoro hypätä puikkoihin – tai oikeammin siis nappikäynnistimen ja pyörivän vaihteenvalitsimen äärelle. – Isoksi autoksi ketterä, Hanna-Riikka kehuu parkkeerattuaan sen maalaismaisemasta nousevan harjun alle. Maasturilla on edessään vielä koeajon kovin koitos. Kuinka jouhevasti se kiipeää ylös kivikkoista soratietä silloin, kun mittariston näytössä kaltevuus näyttää jopa kolmeatoista astetta? – Hienosti lähti mäkeen, ei mitään ongelmaa, Petri kiittelee. Hanna-Riikan TOP6-vaatimukset tärkeysjärjestyksessä: 1.automaattivaihteisto 2.tilaa takapenkillä ja tavaratilassa 3.Bluetooth 4.mukautuva vakionopeuden säädin 5.neliveto 6.automaattiset kaukovalot bonusta: peruutustutka, pysäköintiavustin ja lämmitettävä ohjauspyörä Petrin TOP6-vaatimukset tärkeysjärjestyksessä: 1.automaattivaihteisto 2.farmari tai muu tilava malli 3.mukautuva vakionopeuden säädin 4.automaattiset kaukovalot 5.Bluetooth 6.peräkoukku maastopyörää ja peräkärryä varten