Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Lukemisto Kulttuuri Porilaine Pori Jazz

Genovan Morandin sillan romahduksessa menehtyi 43 ihmistä – Tältä näytti, kun sillan jäänteet räjäytettiin maan tasalle

Asiantuntijat räjäyttivät perjantaina sen mitä oli jäljellä Genovassa viime elokuussa romahtaneesta Morandin sillasta, kertoo BBC. Räjähteet tuhosivat kaksi sillan jäljellä ollutta tornia samaan aikaan kun vesitykeillä ruiskutettiin vettä sortuvien teräs- ja betonirakenteiden päälle, jotta tomupilvi ei yltäisi kaupunkiin. Räjäytysten tieltä evakuoitiin torstaina ja perjantaina tuhansia ihmisiä. Räjäytyksillä kaadettiin kaksi korkeaa siltapylvästä, joissa oli yhteensä noin 20 000 kuutiometriä betonia ja terästä. Viime elokuussa 43 ihmistä kuoli ja sillalla ajaneet autot putosivat 45 metrin matkan alas osan sillasta sorruttua. Onnettomuus käynnisti kiivaan keskustelun Italian infrastruktuurin turvallisuudesta. Morandin sillan kautta kulki vilkas A10-moottoritie, joka yhdisti Pohjois-Italian Etelä-Ranskaan. Räjäytys nähtiin suorana lähetyksenä tv:ssä Torstaina evakuoitiin satoja ihmisiä räjäytysten tieltä. Heidän joukossaan oli raskaana olevia naisia ja vanhuksia. Yli 3 400 muuta evakuoitiin perjantaiaamuna räjäytysten tieltä. Tiet jotka olivat alle 300 metrin päässä sillasta, suljettiin. Tornien juurelle ja vielä paikallaan olleelle sillan osalle asetettiin räjähteitä. Rakenteiden tuntumaan asetettiin vesitankkeja ja -säkkejä estämään hienon tomun leviämisen räjäytysten jälkeen kauemmas. Räjäytysryhmän mukaan teräs- ja betonirakenteet putoaisivat maahan kuudessa sekunnissa. Paikan päällä räjäytyksiä seuraamassa oli Italian varapääministeri Matteo Salvini sekä toinen varapääministeri Luigi Di Maio . Räjäytykset nähtiin suorana lähetyksenä Rai-uutiskanavalta. Evakuoitujen oli määrä päästä palaamaan koteihinsa ja työpaikoilleen myöhemmin perjantaina, kun alue on todettu turvalliseksi. Sillan piti kestää sata vuotta Noin 200 metriä pitkä osuus siltaa romahti rankkasateiden aikana 13. elokuuta 2018. Sillalla oli vilkas liikenne tähän aikaan, kymmenet autot musertuivat romahduksessa. Tragedian jälkeen selvisi, että 1,2 kilometriä pitkän sillan teräskannattimet olivat hitaasti heikentyneet vuosikymmenten aikana meri-ilman vahingoittaessa niitä pahoin. Rakenteiden heikentymiseen vaikutti myös raskas liikenne, sillan yli kuoli vuosittain noin 25 miljoonaa ajoneuvoa. Silta valmistui vuonna 1967. Sitä korjattiin 1990-luvulla ja vuonna 2016. Normaalisti tällaisen sillan pitäisi kestää sata vuotta. Joulukuussa arvostettu italialainen arkkitehti Renzo Piano lupasi johtaa uuden sillan rakentamista. Sillasta odotetaan Euroopan kalleinta.