Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Uusi lukiojärjestelmä lisää opiskelijoiden stressiä – uudistuksia ei pitäisi tehdä vain uudistamisen ilosta

Lukio-opetuksessa siirrytään vuoden kuluttua pois kurssimuotoisesta järjestelmästä. Jatkossa lukion kurssien tilalle tulevat opintopisteet. Uuden järjestelmän on ajateltu helpottavan korkeakouluopintojen kokeilemista jo lukiossa. Kankaanpään yhteislyseossa uusi järjestelmä otettiin testiin etuajassa jo tänä lukuvuonna. Vaikka lukuvuotta on kulunut vasta muutamia viikkoja, opiskelijoiden ja opettajien arviot siitä ovat tyrmääviä . Oppilaskunnan puheenjohtaja Tuomas Lehtinen kertoo, että muutoksesta on tiedotettu huonosti ja opiskelijat ovat stressaantuneita uusista järjestelyistä. Esimerkiksi koeviikot siirtyvät historiaan ja opiskelijat suorittavat sen sijaan välikokeita. Hyppytuntien määrät ovat lisääntyneet. Myös opettajat ovat ymmällään. Äidinkielenopettaja Satu Korvala kertoo kokeneensa vuosien varrella lukuisia uudistuksia, joissa lukujärjestys laitetaan päälaelleen. Hänen mukaansa nyt on kyseessä niin monimutkainen järjestelmä, ettei hän ihmettele, että opiskelijat ovat väsyneitä. Uudistamisesta on tullut mantra, jota hoetaan jatkuvasti. Muutosta perustellaan usein sillä, että se on pakollista, koska muuten ei pysy mukana maailman menossa. Suomalainen koulutus on määritelty maailman parhaaksi, mutta vaivaako sitä tauti, joka lopulta rapauttaa hyvän perustan. Uudistuminen ja uusien asioiden oppiminen on tärkeää, mutta sitä ei silti pitäisi tehdä vain uudistamisen ilosta. Jos jokin toimii, sitä harvoin kannattaa ryhtyä muuttamaan kokonaan. Uudistuksia voi myös tehdä vähitellen ja pienissä erissä. Yksittäisten asioiden hienosäätö on usein parempi ratkaisu kuin kokonaisen toimivan järjestelmän romuttaminen. Lukiouudistuksessa on toki kyse muustakin kuin opintopistejärjestelmään siirtymisestä. Sen tarkoituksena on lisätä henkilökohtaista ohjausta ja tukea opiskeluun. Myös lisääntyvä yhteistyö korkeakoulujen kanssa voi tarjota opiskelijoille arvokasta tietoa siitä, millaiset opinnot heitä lukion jälkeen voisivat kiinnostaa. Muutosten myllerryksessä pitäisi aina muistaa, että järjestelmiä ei muokata järjestelmien, vaan ihmisten vuoksi. Siksi ne pitää toteuttaa niin, etteivät ihmiset jää uudistusten jalkoihin.