Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri Live

Porin Lyseon nuoret järjestivät satuhetken Veturitallin päiväkodissa – kasiluokkalaisten tekemä haastatteluvideo tuo hymyn huulille

Veturitallin päiväkodin lapsilla oli tiistaina erikoislaatuinen aamupäivä, kun Porin Lyseon kasiluokkalaiset tulivat pitämään heille satuhetken. Tarinatuokion jälkeen oppilaat vielä haastattelivat lapsia videolle lukutaitoon liittyvillä kysymyksillä. Tempaus oli osa kansallista Read Hour -lukutaitokampanjaa, jossa myös Alma Media -konserni ja sitä kautta Porilaine -lehti ovat mukana. Kampanja on Lasten ja nuorten säätiön sekä media- ja viestintäalan yhteistyöprojekti, jossa halutaan konkreettisesti edistää lasten ja nuorten hiipumassa olevaa lukutaitoa. 8A-luokan oppilaat Eveliina Pitkäranta , Saara Haapala ja Elma Koivusaari lukivat vuorotellen päiväkotilapsille satukirjat Sorsa Aaltonen ja lentämisen oireet sekä Kikattava Kakkiainen ja Herra Hirven hiekkalinna . Kokemus oli heille kaikille mieluisa. Kaikki olivat myös tottuneita lukemaan lapsille. – Serkkuni ovat pieniä, joten heille on tullut luettua paljonkin satuja, Pitkäranta totesi. Andersson ja Nessa Ruuti tarttuivat luokkatovereidensa satuhetken jälkeen kännykkäkameraan ja kysymyslistaan. Heidän haastateltavakseen pääsivät muiden muassa Emil Mäkelä ja Emilia Nybacka Veturitallin päiväkodista. Lasten haastatteleminen ei tunnetusti ole kaikkein helpoin tehtävä, mutta kaverukset selvisivät urakasta kunnialla. – Kun tykkää lapsista, niin haastatteleminenkin sujuu hyvin, tiivisti Nessa Ruuti. Tässä Anderssonin ja Ruutin tekemä video, jossa päiväkotilapset vastaavat nuorten esittämiin kysymyksiin: Tässä vielä muita lyseolaisten tekemiä videoita: Koko Suomea lukemaan kannustava Read Hour -lukutapahtuma huipentuu YK:n kansainvälisenä lukutaitopäivänä 8.9. Silloin suomalaiset haastetaan lukemaan tunnin ajaksi. – Kun pysähtyy lukemaan tunniksi, siinä ehtii jo herätä kiinnostus tarinaan ja kipinä lukea lisää, taustoittaa kampanjan projektipäällikkö Lasten ja nuorten säätiön asiantuntija Hanna Koskenkangas . Koskenkangas muistuttaa, että lukemisella on paljon myönteisiä vaikutuksia yksilölle ja yhteiskunnalle. Lukutaidon hiipuminen taas näkyy esimerkiksi syrjäytymisenä. Oikaisu: Kuvatekstissä oli aiemmin väärän oppilaan nimi. Satua lukee kuvassa siis Elma Koivusaari. Sama virhe oli painetun Porilaine-lehden kuvatekstissä.