Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri

Raideliikenne jumissa, kehitetään sen sijaan lentoliikennettä Porista Tukholmaankin

Erkki Teikarin kokoama panoraama ”olemattomilla miljardeilla piisaa ottajia” SK:n mielipidesivulla paljasti oivallisesti sen kuinka syvällä suossa raideliikennettä koskevassa päätöksenteossa ollaan. Yksittäisen kunnan edellytykset selvitä tässä lottopelissä voittajana tuntuvat aika toivottomilta. Paljon yksinkertaisemmin ja kohtuullisemmalla panoksella kuljetusongelma selviää ilmojen halki. Tätä taustaa vastaan Porin päätös sijoittaa muutama miljoona säännölliseen reittilentoon tuntuu ihan järkeen käyvältä. Se, jolle aika on rahaa ja nopeat yhteydet elinehto, tuskin edes köyhtyy viidenkympin lentohujauksesta Porista Helsinkiin. Olisi tosin suotavaa, että vastuunkantoon voisivat osallistua myös Porin ympäristön kunnat ja niiden yritykset, jotka joka tapauksessa hyötyvät uudesta liikennejärjestelystä. Tuskin EU:n säännöt kieltävät tämän tyyppisen aluepoliittisen yhteistyön. Koska raideliikenteen parannuksia joudutaan odottelemaan hamaan tulevaisuuteen, olisikin parempi pohtia miten nyt käynnistynyttä lentämistä voitaisiin edelleen kehittää. Ehdotankin, että pelkän Pori-Helsinki reitin lisäksi otettaisiin käyttöön myös Pori-Tukholma reitti. Tämä voisi tapahtua siten, että esimerkiksi kesäaikataulussa parina viikonloppupäivänä lennettäisiinkin Pori-Tukholma reittia nykyisen reittiohjelman sijaan. iikematkustaminen on silloin vähäisempää. Vastaavasti lomalaisten liikkuminen Porin ja Tukholman kautta helpottuisi. Porin kesätapahtumat ja Yyterin markkinointi tavoittaisi yhä useamman ulkomaalaisen, kun suoremmat yhteydet Euroopasta kulkisivatkin Tukholman kautta. Koko lentämisen logistiikkaa tulisi katsoa laajempana kokonaisuutena. Tärkeänä osana sitä on myös tavara- ja charterliikenne. Porissa toimivat yritykset voisivat saada kilpailuetua siitä, että tänne olisi järjestetty säännöllistä lentorahtiliikennettä. Ovathan aikaisemmatkin lentoyhtiöt suorittaneet sekä henkilö- että rahtiliikennettä. Porin tulee seurata aktiivisesti nykyisen lentojärjestelyn toteuttamista ja sen asiakasmääriä. Olisikin kovin lyhytnäköistä, jos sopimuksen muokkaamiseen tarvittaessa ei voitaisi puuttua esimerkiksi edellä ehdotettujen järjestelyjen aikaansaamiseksi. Sen kun luulisi olevan kaikkien osapuolten etu ja porilaisten veroeurojen käytön maksimointia. Paavo Kajander metsänhoitaja, Pori