Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Lukemisto Kulttuuri Porilaine Pori Jazz

Kylänmiesten ilman piirustuksia kyhäämästä traktorista sai alkunsa uskomaton menestystarina ja miljoonabisnes – ”Dino” täyttää nyt 50 vuotta

Metsäkoneyrittäjä Einari Vidgrénin (1943–2010) ensimmäinen, Dino-merkkisen metsätraktorin prototyyppi suoritti koeajonsa Pohjois-Savossa Vieremällä vuonna 1969. Tarina kertoo, että paikalliset olivat huudahtaneet kierrätysosista kootun ajokin nähdessään ”Mikäs Ponsse sieltä tulee!” Kyseessä oli kylällä norkoilleen sekarotuisen kulkukoiran lempinimi. Samannimisestä yrityksestä on 50 vuotta myöhemmin kasvanut miljoonafirma, jolla on toimintaa 40 maassa ja joka työllistää 1 400 työntekijää. Yksistään Vieremän noin 3 700 asukkaan kunnassa Ponssen palkkalistoilla on 750 ihmistä. Ponsse juhlistaa ensimmäisen metsäkoneensa vuosijuhlaa alkuviikosta julkaistulla videolla . Parin minuutin pätkässä siirrytään Dinon rakennusvaiheista nykyhetkeen, jossa kone ajetaan ulos tallista. Ajon suorittaa alkuperäisen Dinon ensimmäinen koeajaja Olavi Kauhanen . Lisäksi videolla esiintyvät koneen rakentaneet Lauri Uuksunen ja Erkki Tarvainen. – Asutaan kaikki samalla kylällä, joten heidät oli helppo soittaa paikalle kuvauksiin. Arkistokuvat ovat peräisin kulttuuriarkistoista, ja niiden oikeudet ovat nykyisin Ponssella, kertoo Vidgrénin poika, Ponssen hallituksen nykyinen puheenjohtaja Juha Vidgr . Ote Ponssen juhlavideosta, jossa yrityksen ensimmäinen prototyyppi, 50-vuotias Dino-traktori ajetaan esiin tallista. Parempi ja kestävämpi kuin muut Einari Vidgrénin tavoitteena oli rakentaa kestävämpiä metsäkoneita kuin kilpailijansa. Kuormaakantavan metsätraktorin suunnittelun pohjana oli korjata muissa vastaavissa havaitut puutteet, lisätä kuormankantokykyä ja tehostaa voimansiirtoa. Piirustuksia ei ollut, koska kenelläkään ei ollut tarvittavia insinööritaitoja. Paikallisen kyläsepän pajalla työskennelleellä Uuksusella oli suuri vastuu. – Isä piirteli ideoita ilmaan ja Lauri lähti tekemään käytännön ratkaisuja siltä pohjalta. Kyläsepillä oli siihen aikaan niin vahva ammattitaito, että tällainen oli mahdollista, Juha Vidgrén sanoo. Ponssen perustamisesta tulee kuluneeksi 50 vuotta vuonna 2020. Varsinaiset juhlat pidetään Vidgrénin mukaan silloin, nyt on menty maltillisesti. – Katsottiin tehtaalla juhlavideo ja järjestettiin siinä pientä kisailua. Pidetään juhliminen vielä paikallisena tänä vuonna, hän kertoo. Kuljettaja mukana Ponssen alkuvaiheissa Dinon alkuperäisen testiajon tehnyt Olavi Kauhanen muistelee, että enimmäkseen kaikki sujui ajon aikana hyvin, vaikka korjattavaakin löytyi. – Vaihdelaatikosta puuttui oikeanlainen venttiili. Tilattiin uusi ja päästiin pian jatkamaan, Kauhanen tiivistää. Kauhanen oli mukana myös 1974, kun Ponssen traktorit lähetettiin ensimmäisen kerran ulkomaille. Saksassa riehunut myrsky oli kaatanut suuren määrän puita, joiden siirtämiseen tarvittiin ulkomaista kalustoa. – Lähdettiin Saksaan savottaan ja oltiin siellä pari vuotta. Einari alkoi sen jälkeen keskittyä koneiden valmistukseen, ja minä jäin urakoitsijaksi, Kauhanen kertoo. Eläkkeelle noin 15 vuotta sitten jäänyt Kauhanen kertoo poikansa jatkaneen isän jalanjäljissä konealalla. Vieremällä edelleen asuva Kauhanen antaa tunnustusta Vidgrénin työn merkityksestä seudun asukkaille. – Vieremä elää Ponssen ympärillä.