Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Rauman kaduilla 10 miljoonan euron korjausvelka, Porissa vielä selvittämättä

Kaupungin katujen ja kevyen liikenteen väylien järjestelmällinen kuntokartoitus on tuonut Raumalla päivänvaloon tuntuvan korjausvelan. Porissa on suunnitteilla vastaava kartoitus ja korjaustarpeiden selvitys sekä katujen luokittelu korjausohjelmaan. Teknisen toimialan kunnallistekniikan johtaja Jaakko Aerila kertoo vakioidulla arviointi- ja laskentamenetelmällä päädytyn arvioon, että katujen ja kevytväylien pinnoitteissa ja rakenteissa on noin 10 miljoonan euron korjausvelka. Yhteinen omaisuus ei pysy kunnossa ilman huoltoa ja hoitoa. Tähän on päädytty katuverkoston järjestelmällisellä katsastamisella sekä tarvittaessa rakennekerroksiin ulottuneilla luotauksilla. Kuntotutkimuksessa ei ole mukana maanalaista tekniikkaa eli vesihuoltoa tai sähkö- ja tietoliikennekaapelointeja. Katuverkkoa on Raumalla noin 260 kilometriä ja kevytväyliä runsaat sata kilometriä. – Väyliltä on kartoitettu pinnat, päällysteet, kuopat, halkeamat, painumat ja kuivatuksen toimivuus, Aerila luettelee esimerkkeinä. Selvityksen perusteella kadut ja väylät jaotellaan neljään eri salkkuun tärkeys- ja kunnostustarpeen mukaisesti. Päättäjien kunnallispoliitikkojen tehtävänä on työkalun avulla päättää korjausvarojen jaosta - ja velan kiinni kuromisesta, jos niin halutaan. Aika hurjalta kuulostavan korjausvelan taustalta paljastuu kuitenkin positiivinenkin näkökulma. Selvityksessä kadut jaettiin viiteen kuntoluokkaan, ja sen mukaan Rauman kaduista 70 prosenttia on joko erittäin hyvässä tai hyvässä kunnossa. Kevyenliikenteenväylistä hyvän luokituksen sai peräti 90 prosenttia. Kuopat ja painumat ovat kuitenkin todellisuutta, ja niihin kiinnittyy myös kaupunkilaisten huomio. Aerilan mukaan palautetta tulee aika säännöllisesti ja hän pitää sitä tervetulleena, sillä kaupungin henkilöstöä ei riitä kaikkea seuraamaan ja havaitsemaan. Noin kymmenen prosenttia kaduista eli noin 20 kilometriä on luokitettu erittäin huonoon tai huonoon kuntoluokkaan. – Erittäin huonossa, huonossa tai tyydyttävässä kunnossa olevien katujen korjausvelan kattamiseen tarvittaisiin yhteensä noin 10 miljoonaa euroa. Nykyisellä investointitasolla vuoteen 2032 mennessä velka kasvaa 20 miljoonaan euroon, ellei mitään tehdä, Aerila toteaa. Kuluvan vuoden budjetissa on varattu katukorjauksiin 1,65 miljoonaa euroa. Velan kasvun pysäyttäminen edellyttäisi noin 1,5 miljoonan euron vuotuista lisärahoitusta kunnostustöihin.. Jaakko Aerila toteaa, että korjausten soisi olevan ennakoivia. Esimerkkinä hän mainitsee katujen kuivatuksesta huolehtimisen. – Jos vesi makaa kadulla, jäätyy ja taas sulaa, niin asfaltit rikkoutuvat ja kuopat syvenevät. Kierre on aina kalliimpi korjata, mitä pidemmälle se etenee, hän lisää. Porissa vastaavaa , tarkkaan laskentaan perustuvaa katujen korjausvelkaselvitystä ei ole toistaiseksi tehty. Infrayksikön päällikkö Markku Koppelomäki kertoo, että Rauman ja useiden muiden kuntien teettämä selvitys on tavoite saada työlistalle kuluvan vuoden aikana. – Asia on meillä vaiheessa. Korjausvelasta puuttuu selkeä tieto ja olisi kyllä hyvä selvittää, Koppelomäki sanoo. Hänen arvionsa on, että pinta-alaltaan laajassa kaupungissa on ehkä lähes tuhat kilometriä katuja ja kevyenliikenteen väyliä. – Etäisyyttä ja kunnossapidettävää riittää linjalla Reposaaresta Laviaan, Koppelomäki huomauttaa. Porin katujen korjausvelan määrää hän ei lähde edes arvailemaan. Uskottavasti tilanne ei poikkea muista kunnista. Koppelomäki lisää, että Porissa on lisänä vielä tukku siltoja, joiden kuntoa tulisi myös tutkia. Infrayksikön huoltovastuulla on vielä kaiken päälle 1 400 venepaikkaa.