Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Kaupallinen yhteistyö: Autoluojus - Muista nämä kolme kohtaa auton hankinnassa – uutuushybridi koeajossa Porin mukulakivillä

Tunne. Järki. Arki. Tässä koeajoautoilijan muistilista. Aloitetaan tunteesta. Väite, että auto hankitaan tunteella, elää sitkeässä. Miksipä muutoinkaan muotoilullisilla yksityiskohdilla, merkkiin liitetyillä mielikuvilla, väreillä tai varsinkaan uuden auton tuoksulla olisi väliä? Toinen koulukunta on sitä mieltä, että niin iso taloudellinen päätös kuin auto, hankitaan aina järjellä, mutta ostopäätöstä perustellaan jälkeenpäin tunneperäisin syin – eli haetaan siis vahvistusta sille, että tuli tehtyä oikea valinta. Jos tunne olisi ykkösvalintaperuste, olisihan porilaisessakin katukuvassa runsaammin vaikkapa katottomia kesäautoja tai aerodynaamisuudesta saatikka polttoaineen kulutuksesta viis veisaavia klassikoita. Ajotuntuma – tunne, että auto ja kuski ovat yhtä kuin käsi hansikkaassa – onkin kokonaan eri juttu. Ja jotta tämä tunne vahvistaisi ostopäätöstä oikeaan suuntaan, on koeajon oltava riittävän pitkä ja monipuolinen. – Kokemukseni mukaan uuden auton koeajo kestää keskimäärin kymmenestä viiteentoista minuuttia, Jari-Pekka Vianto ihmettelee, ja lisää, että Autoluojukselta saa auton koeajoon vaikkapa yön yli. Koeaja riittävän pitkään ja monipuolisesti, vaikka yön yli. Se, että Subaru XV:tä markkinoidaan aktiivisten aikuisten kuvin ja luontomaisemin ei suinkaan ole pelkästään tunnetekijä. XV:ssä on 22 sentin maavara ja kahluusyvyydeksikin on ilmoitettu 40 senttiä. Neliveto, kuten kaikissa Subaruissa, on vakio-ominaisuus. X-Mode-toiminnolla sen saa herätettyä erityiseen maastovalmiuteen säätelemään muiden muassa voimanjakoa ja ajonvakautusta. Voimalinjan muodostavat bensiinibokseri, variaattorivaihteisto ja sähkömoottori. Se on siis itselataava kevythybridi, joka hyödyntää ajoakkuun ladattua jarrutusenergiaa silloin, kun ajamiseen tarvitaan lisäpotkua kuten esimerkiksi kiihdyttäessä. Tempoilevassa kaupunkiajossa se reagoikin kaasu- ja jarrujalkaan herkästi. – Näppärämpi kuin isompi Forester, Vianto kiittää. Subarun missiona on valmistaa maailman turvallisimpia autoja, jotta kukaan ei kuolisi tai loukkaantuisi vakavasti Subarussa tai sen vuoksi. XV:n edessä on kaksi tietä valvovaa stereokameraa ikään kuin lisäsilmäparina kuljettajalle. Törmäysuhan kohdatessa auto hidastaa nopeutta automaattisesti. Se myös varoittaa kaistalta ulos ajelehtivaa autoilijaa. Näitä ominaisuuksia ei sentään testata liikenteessä, mutta autoliikkeen pihassa niin sanotun kuolleen kulman varoitusvalo saadaan syttymään. Subaru on selvästi järkimerkki, eikö? Oma, uusi auto tuo liikkumiseen ja toimintavarmuuteen vapautta. Kun alla on tunne- ja järkikriteerit täyttävä kulkupeli, on hyvä viimeistään nyt miettiä hetki, miten sen tulee palvella arjessa. Tuntumaa ehdokkaaseen kannattaakin testata omia päivittäisiä tarpeita simuloimalla eli esimerkiksi maantiellä ja mökkitiellä. Ja mielellään istuttaa ohjaksiin vuorostaan myös kumppani ja kyytiin koko perhe lemmikkeineen ja harrastusvälineineen. Pysäköidessä, ohitustilanteissa, sateella, pimeällä ja kaltevilla alustoilla pääsee kunnolla tutustumaan kuljettajaa avustaviin järjestelmiin. – Subaru on simppeli ostaa. Kaikissa on yksi ja sama voimalinja, kaikki ovat automaatteja ja kaikissa on neliveto. Subaru XV e-Boxerissa on kolme eri varustetasoa: Active, Ridge ja Summit. – Rakennetaan sopiva sitten täällä meillä yhdessä, Vianto kannustaa ja muistuttaa, että Autoluojuksella on oma merkkihuolto. Ikioman helmen voi saada helposti kotipihaan jo kuukauden, puolentoista kuluessa.