Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Lukemisto Kulttuuri Porilaine Pori Jazz

Kasitie saa uudet peltipoliisit – valitettavasti ne eivät ole riittävän kehittyneitä ratkaisemaan valvonnan pahinta puutetta

Valtatie 8:n peltipoliisit ollaan korvaamassa lähivuosina uuden sukupolven kameravalvonnalla, ja jollain aikavälillä uudenlaiset kamerat tulevat myös valtatie 2:lle. Lue lisää: Kummallinen kamera kiinnitti autoilijoiden huomion Ulvilassa – kyse ei ole uudesta peltipoliisista, mutta sellaisia on tulossa myös Satakuntaan (Tähtijuttu tilaajille) Uusien kameroiden merkittävin ero nykyisiin on siinä, että ne käyttävät asfalttiin asennettujen anturien sijaan tutkatekniikkaa. Äkkijarrutus muutamaa kymmentä metriä ennen kameratolppaa tai anturien kiertäminen vastaantulijoiden kaistan kautta ei siis jatkossa pelasta ylinopeutta ajavaa kuljettajaa sakolta. Nykyisten peltipoliisien anturat sijaitsevat parinkymmenen metrin päästä kameratolpasta, kun taas uusien kameroiden tutkat pystyvät mittaamaan auton nopeuden enimmillään 150 metrin päästä. Järin pitkää tieosuutta eivät uudetkaan kamerat siis pysty valvomaan. Pahimmassa tapauksessa uudet peltipoliisit muuttavat kaahailijoiden liikennekäyttäytymistä vain niin, että äkkijarrutus aikaistuu reilulla sadalla metrillä. Ennen uuden kameramallin julkistamista spekuloitiin tekniikalla, joka mittaisi ajoneuvojen keskinopeuden kahden kameratolpan välillä. Tätä uudet kamerat eivät kuitenkaan tee – ikävä kyllä. Jos kameravalvonnan tarkoituksena on saada ihmiset ajamaan nopeusrajoitusten mukaan, pistemäinen nopeuden mittaaminen silloin tällöin on huono ratkaisu. Se mahdollistaa kaahaamisen kaikkialla muualla paitsi sillä parinkymmenen tai 150 metrin matkalla ennen kameraa. Peltipoliisien yleistymisen jälkeen oikeiden poliisien pitämistä nopeusratsioista on tullut varsinkin automaattisesti valvotuilla tieosuuksilla todellisia harvinaisuuksia. Noin vuosi sitten Itä-Uudenmaan poliisilaitoksen ylikonstaapeli Timo Harjaluoma vei ryhmänsä kuitenkin valvomaan ajonopeuksia automaattivalvotulle tielle, kahden kameratolpan väliin. Hän kertoi Suomen poliisijärjestöjen liiton blogissa ryhmänsä kirjoittaneen 40 minuutissa 31 ylinopeussakkoa. Jos puuttumiskynnys olisi ollut yhtä alhainen kuin kameravalvonnassa, ei työvuoro olisi riittänyt kaikkien ylinopeutta ajaneiden sakottamiseen. Jos näihin kameratolppien välillä tapahtuviin ylinopeuksiin halutaan puuttua, tarvitaan teille joko ajoneuvojen keskinopeutta mittaavaa automaattivalvontaa tai iso liuta uusia poliiseja.