Ladataan
Pääaiheet Tulospalvelu Eduskuntavaalit 100 tuoreinta Satakunta Vaalikone Tähtijutut Urheilu Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Matalasesonki on ollut Norwegianin pelastus Boeingien käyttökiellossa – Suomeen tulossa jopa lisää reittejä, ei vähennyksiä, yhtiö sanoo

Boeing 737 Max 8 -koneiden käyttökielto aiheuttaa halpalentoyhtiö Norwegianille pienempiä ongelmia kuin on odotettu. Näin vakuuttelee Helsingissä vieraillut yhtiön varatoimitusjohtaja Tore Östby , joka vastaa Norwegianin strategisesta kehityksestä. – Olemme pystyneet turvautumaan koneisiin, jotka eivät muuten olisi tällä hetkellä käytössä, koska nyt eletään matalasesonkia, Östby sanoo Lännen Medialle. Euroopan lentoturvallisuusvirasto asetti lentokonevalmistaja Boeingin 737 Max -mallin koneet käyttökieltoon pian sen jälkeen, kun Ethiopian Airlinesin omistama 737 Max 8 putosi viime sunnuntaina. Viime lokakuussa saman mallin kone putosi Indonesiassa. Ei tarvetta vuokrata Norwegian lentääpäivittäin vähintään 650 lentoa, joilla on yhteensä noin 100 000 matkustajaa. Käyttökiellon vuoksi perutut tai siirretyt lennot ovat vaikuttaneet yhtiön mukaan noin yhteen prosenttiin kaikista päivittäisistä matkustajista. – Joitakin lentoja on täytynyt perua, mutta peruutukset on tehty reiteille, joissa lennämme useita päivittäisiä lentoja, Östby kertoo. Näin valtaosa matkustajista on saatu Östbyn mukaan toiselle saman päivän lennolle. Östby uskoo, että Norwegian pärjää käyttämättöminä olleiden koneiden turvin ilman, että sen tarvitsee vuokrata korvaavia. Jos käyttökielto jatkuisi vilkkaaseen sesonkiin asti kesäkuulle, käyttökielto koituisi kalliiksi, Östby myöntää. Hän uskoo, että Boeingin ongelmat saadaan ratkottua ennen kesää. – Kolmen kuukauden mittainen käyttökielto olisi poikkeuksellisen pitkä, Östby sanoo. Suomesta jopa lisää reittejä tulevaisuudessa Suomessa Norwegian on perunut keskimäärin kolme lentoa vuorokaudessa Boeing 737 Max 8 -koneen käyttökiellon vuoksi. Yhteensä Norwegianilla on Suomessa noin 25 lentoa vuorokaudessa. – Olemme peruneet lähinnä vilkkaimpien reittien lentoja esimerkiksi Helsingistä Tukholmaan ja Osloon, koska näillä reiteillä saamme matkustajat yleensä saman päivän toiselle lennolle. Tällä hetkellä myynnissä olevat lennot liikennöidään varmasti, Östby sanoo. Norwegianliikennöi Suomesta 40 kohteeseen Euroopassa ja Suomen sisällä. – Suomi on meille vahva markkina, joten emme aio vähentää reittejä, Östby sanoo. Todennäköisempää on Östbyn mukaan se, että jatkossa Norwegian lentää Suomesta aiempaa useampiin kohteisiin. Maailmanlaajuisesti Norwegianilla lentää vuodessa noin 40 miljoonaa matkustajaa. Norwegianin laivueeseen kuuluu noin 180 lentokonetta. Norwegian aloitti säästöohjelman Norwegian tarvitseetaloudellisen tilanteensa korjaamiseen raskaita työkaluja, sanoo yhtiötä seuraava Inderesin analyytikko Antti Viljakainen . Halpalentoyhtiötä rasittavat viime vuosien tappiot ja suuri velkataakka. Osakekurssi on pudonnut puolessa vuodessa lähes 50 prosenttia. – Yhtiö on velkaantunut erittäin aggressiivisen kasvun ja mittavien investointien vuoksi, Viljakainen sanoo. Norwegian käynnisti kulujensa pienentämiseksi laajan säästöohjelman, joka koostuu muun muassa koneiden myymisestä, joistakin reittimuutoksista ja koneiden käyttöasteen lisäämisestä. Säästöohjelman turvin yhtiö arvioi pystyvänsä laskemaan kulujaan noin viidellä prosentilla vuoden 2019 aikana. Östby kertoo, että Norwegian on tehnyt tähän mennessä sopimukset 19 koneen myymisestä, ja lisää myydään vielä lähitulevaisuudessa. Lisäksi yhtiö käy neuvotteluja yhteisomisteisten koneiden hankkimisesta. – Kyse on kolmen osapuolen neuvotteluista, mutta emme voi kertoa enempää julkisuuteen. Yhteisomistuksessa yhtiön ei tarvitsisi sitoa niin paljoa omia pääomiaan koneisiin, ja ylläpitokulut jaettaisiin. Yhteisomistaminen toisi samalla joustoa tuleviin hankintoihin. Varatoimitusjohtaja uskoo voitokkaaseen tulokseen Tänä vuonnayhtiö tekee voitokkaan tuloksen, varatoimitusjohtaja Östby luottaa. – Meillä ei enää ole viime vuoden tulosta painaneita moottoriongelmia, ja saamme polttoainetta melko hyvällä hinnalla. Varatoimitusjohtaja Östby myöntää, että viime vuosien nopea kasvu on jälkikäteen arvioituna ollut varsin raskasta. Suuria investointeja on tehty velkarahalla. – Olemme laajentaneet niin nopeasti, että on ollut vaikeaa olla tehokas. Nyt tehostaminen mahdollista, kun emme enää laajennu viime vuosien tahtiin.