Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Verkkokauppa ja pienet varastot auttoivat porilaisliikkeitä vaikean kevään yli – Osa muotikaupoista myy koronakevään tuotteita nyt ennätysalennuksella ja tästä syystä se ei ole hyvä asia

Alennusmyyntikyltit pysyvät kauppojen ikkunoissa tänä kesänä pitkään. Koronaviruksen vuoksi myymättä jääneet kevät- ja kesävaatteet yritetään saada kaupaksi ennen syksyn sesonkia. Siksi myös alennusprosentit ovat suurempia. Varastot ovat täynnä ja niitä tyhjennetään nyt ennätysalennusmyynneissä. Suomen Tekstiili ja Muoti ry:n (STJM) arvion mukaan vaatteiden ja jalkineiden kauppa laski keväällä 70 prosenttia. Porissa ja Raumalla Kauppahuone Riveriä luotsaava Jani Vikkula toteaa, että kevät oli katastrofaalinen. Nyt tunnelin päässä näkyy jo valoa, sillä asiakkaat ovat palanneet ostoksille tavalliseen tapaan. Vikkula kertoo, että käänne parempaan tapahtui, kun ravintolat ja kahvilat saivat avata ovensa. – Raumalla on ollut kesällä paljon turisteja liikkeellä, mikä on näkynyt myös meillä. Porissa suurten kesätapahtumien puuttuminen on näkynyt myynnissä negatiivisesti. Riverissä koronakevät sinniteltiin kotiinkuljetusten ja Business Finlandilta saadun kehittämistuen avulla. Liikkeiden ovet pidettiin koko ajan auki, mikä oli Vikkulan mukaan oikea päätös, vaikka asiakkaita kävi huomattavasti tavallista vähemmän. Superalennusmyyntejä ei poikkeuksellisesta keväästä huolimatta ole tiedossa. – Ostamme yleensä vähän vähemmän vaatteita etukäteen, mikä koitui pelastukseksi. Vaikka myynti putosi, meillä ei ole nyt hirveää varastoa, joka pitäisi saada myytyä pois. Vikkula arvelee, että osa kaupoista siirtää varastoon jääneitä kevätvaatteita suosiolla ensi keväälle. Alennusmyynneistä hän ei odota pelastajaa koronakevään kurittamalle muotikaupalle. – Varmasti se näkyy kauppojen tuloksissa, että kevään myyntien menetyksen lisäksi tulee katteiden menetystä, kun tuotteita joudutaan myymään enemmän alennuksella. STJM:n vt. toimitusjohtaja Lasse Wendelin kertoo, että on vielä liian aikaista arvioida, miten vakava tilanne yritysten kannalta on. Viimeistään syyskuussa nähdään, riittääkö kaupoilla rahaa ostaa tavaraa sisään seuraavaan sesonkiin. Osa kaupoista on pärjännyt verkkokaupan ansiosta hyvin, toiset ovat kärsineet esimerkiksi kovista vuokrista. – Nyt on aika tärkeää, että suomalaiset ostaisivat tuotteita kotimaisista kaupoista. Porilaisessa Katoko designissä koronakevään pelastukseksi koitui verkkokauppa. Se kattaa yrityksen myynnistä normaalioloissakin puolet. Yrittäjä Laura Koskinen kertoo, että kotimaiseen designiin keskittyvässä yrityksessä kauppa ei ole niin sidoksissa sesonkiin. Vaikka Katokon kivijalkaliike oli yli kaksi kuukautta suljettuna, kauppa kävi verkon kautta normaalisti. Alennusmyynnit alkoivat silti tänä keväänä tavallista aiemmin, jotta kesäkuussa ovensa avannut liike saadaan taas käyntiin. STJM:n talouskatsauksen perusteella verkkokauppa on kasvanut koronakevään aikana monilla yrityksillä merkittävästi. Katokossa asioinut Susanna Suikkanen arvioi, että hän teki verkko-ostoksia koronakeväänä jopa enemmän kuin tavallisesti. Myös alennusmyynnit kiinnostavat. – Kierrän aika paljon alennusmyyntejä ja ostan vaatteita sekä itselleni että lapselle. Kivijalkakaupan menetyksiä kasvava verkkokauppa ei kuitenkaan STJM:n katsauksen mukaan paikkaa. Osa asiakkaista ei käytä verkkokauppaa lainkaan. Merikarvialla asuvat Tuija ja Juha Nenonen poikkesivat maanantaina ohikulkumatkalla Puuvillan Riveriin. He viettivät koronakevään tiiviisti kotona ja lähtivät vaatekaupoille ensimmäistä kertaa vasta pari viikkoa sitten. Verkko-ostoksia he eivät juuri tee. – Tässä iässä ei enää alennusmyynneissä juosta. Koronapelko on koko ajan takaraivossa edelleen. Keväällä emme käyneet edes ruokakaupassa kovin usein, Tuija Nenonen kertoo. "Kevään myyntien menetyksen lisäksi tulee katteiden menetystä, kun tuotteita joudutaan myymään enemmän alennuksella.