Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Lukemisto Kulttuuri Porilaine Testit ja visat

Asiantuntija penää veneilysääntöjen hallintaa ja pelastusliivien käyttöä – ei usko veneajokortin voimaan

Pakollisen veneajokortin käyttöönotto ei ehkäisisi valtaosaa Suomen veneilykuolemista, sanoo turvallisuuspäällikkö Marko Stenberg Meripelastusseurasta. – Uskon, että vapaaehtoisuudella ja valistuksella saavutettaisiin parempia tuloksia kuin pakolla. Jos vakuutusyhtiöt saataisiin asiaan mukaan, voitaisiin mennä enemmän porkkanan kuin kepin kautta, hän sanoo. Stenbergin mukaan suurin osa Suomessa kuolemaan johtavista vesiliikenneonnettomuuksista tapahtuu pienillä järvillä kulkevilla pienillä veneillä. Niissä ei tyypillisesti ole käytetty pelastusliivejä. – Kansainvälisten tutkimusten mukaan noin 75–80 prosenttia veneilyyn liittyvistä hukkumisonnettomuuksista voitaisiin välttää, jos pelastusliivit olisivat käytössä. Liivit eivät odota hätätilanteeseen Moni liivejä käyttämättömistä henkilöistä uskoo ehtivänsä pukea pelastustarpeet hätätilanteessa, Stenberg kertoo. – Tilanne tulee varsinkin kylmään veteen joutuessa hetkessä. Silloin liivejä ei ehdi pukea. Keskustelu vesiliikenteen turvallisuudesta nousi ajankohtaiseksi, kun kaksi ihmistä kuoli ja useita loukkaantui kahden veneen yhteentörmäyksessä Airistolla lauantaina. Onnettomuudessa oli osallisena moottorivene ja sitä pienempi purjevene. Isommassa veneessä oli kaksi aikuista sekä pienemmässä neljä aikuista ja kaksi lasta. Molemmat menehtyneet olivat purjeveneessä olleita keski-ikäisiä miehiä. Ilta-Sanomien tietojen mukaan uhrit olivat veljeksiä. Merellä ei etuajo-oikeutta Veneilyssä väistämissääntöjen hallinta on olennainen asia, Stenberg sanoo. – Toisin kuin maantieliikenteessä, merellä kenelläkään ei ole etuajo-oikeutta. Periaate on se, että kaikilla on velvollisuus yrittää väistää yhteentörmäys kaikin käytettävissä olevin keinoin. Lähtökohtaisesti moottorivene väistää kohdatessa purjevenettä. Purjeitakin käyttävä vene voi kuitenkin kulkea moottoriavusteisesti, jolloin sitä koskevat moottoriveneen säännöt. Stenberg ei halua spekuloida onnettomuustilanteella ennen kuin viranomaiset tiedottavat asiasta. Poliisi ja Onnettomuustutkimuskeskus tutkivat onnettomuutta. STT:n mukaan poliisi ei epäile alkoholilla olleen osuutta onnettomuuteen. Nopeusrajoitukset aiheuttavat epätietoisuutta Väistämisvelvollisuuden ohella jokaisella veneilijällä on tähystysvelvollisuus eli velvollisuus olla tietoinen siitä, mitä ympärillä tapahtuu. Stenberg teroittaa, että havainnoinnissa tärkein työväline ovat veneilijän omat silmät. – Nykyään navigoinnin tekniset apuvälineet ovat todella hyviä, mutta niihin ehkä luotetaan liikaa. Se mitä näytöllä tapahtuu, ei välttämättä kerro, mitä ympärillä tapahtuu. Stenbergin mukaan jonkin verran epätietoisuutta aiheuttavat nopeusrajoitukset. Rajoitustaulussa ilmoittivat nopeuden kilometreinä tunnissa, kun veneiden omat mittarit ilmoittavat nopeuden yleensä solmuina. – Esimerkiksi kymmenen kilometriä tunnissa on nopeutena vajaa kuusi solmua. Lauantai "monin tavoin raskas" Länsi-Suomen merivartiosto kertoi hoitaneensa lauantaina ja sunnuntaiaamuna myös monia muita välikohtauksia alueellaan. Facebook-päivityksessään viranomainen luonnehti , että "lauantai oli monin tavoin raskas päivä meripelastuksen saralla". Merivartiostosta työllistivät muun muassa vesiskoottereiden yhteentörmäys Kemiössä, epäillyn ruorijuopon kyydistä pudonneet kolme henkilöä Taivassalossa sekä kaksi ilkikurisesti ammuttua hätärakettia Bergössä. – Edellä mainitut tapahtumat ovat meille kesäajan arkea vaikkakin samalle päivälle osuessaan harvinaisempia, päivityksessä kommentoitiin. Lisäksi merivartiosto kertoi tapauksesta, jossa kolmea miestä epäillään vesiliikennejuopumuksesta yhdellä veneellä Degerbyssä Ahvenanmaalla. Miehet olivat ajaneet venettä veneilyä vuorollaan sitä mukaa, kun edellinen kuljettaja oli pysäytetty tai loukkaantunut.