Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Sanoman liiketulos heikkeni alkuvuonna – mainosmyynti laski pandemian vuoksi selvästi

Mediakonserni Sanoman tulos heikkeni alkuvuonna. Sanoman operatiivinen liikevoitto ilman hankintamenojen poistoja oli tammi–kesäkuussa 45 miljoonaa euroa, kun se oli vuosi sitten vastaavana ajanjaksona 56 miljoonaa euroa. Mediakonsernin vertailukelpoinen liikevaihto laski tammi–kesäkuussa 8 prosenttia. Liikevaihto oli vuoden ensimmäisellä puoliskolla 434 miljoonaa euroa. Vuoden toisella neljänneksellä huhti–kesäkuussa liikevaihto laski 246 miljoonaan euroon ja liikevoitto 54 miljoonaan euroon. Viime vuoden huhti–kesäkuussa liikevaihto oli 260 miljoonaa ja liikevoitto 60 miljoonaa euroa. Sanoma kertoi 24. maaliskuuta peruvansa väliaikaisesti alkuvuonna antamansa näkymät vuodelle 2020 koronaviruspandemian vuoksi. Puolivuosikatsauksessa Sanoma arvioi antavansa päivitetyt näkymät myöhemmin loppuvuonna. Sanoman mukaan koronaviruspandemia vaikuttaa merkittävästi mediakonsernin liiketoimintaan ja etenkin mainosmyyntiin. Vuoden ensimmäisellä puoliskolla Media Finlandin vertailukelpoinen mainosmyynti laski 18 prosenttia. Sanoma julkaisi puolivuosikatsauksensa perjantaina. Toimitusjohtaja Susan Duinhovenin mukaan Sanoman alkuvuosi oli hyvä koronaviruspandemian vaikutuksista huolimatta. Hän sanoo tiedotteessa, että poikkeuksellisista ajoista huolimatta konserni on toteuttanut pitkän aikavälin strategiaansa. Sanoma kertoi helmikuussa ostavansa Alma Medialta Satakunnan Kansan, Aamulehden ja 13 paikallismediaa sekä painotoimintaa harjoittavan Alma Manun. 115 miljoonan euron yrityskauppa toteutui huhti–toukokuun vaihteessa . Viime viikolla Sanoma kertoi myyvänsä luokiteltujen ilmoitusten liiketoimintansa Oikotie oy:n norjalaiselle Schibstedille . Satakunnan Kansa on osa Sanoma-konsernia.