Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Tiedätkö mikä on pyöräkatu? Pyörätiet ovat jatkossa lähtökohtaisesti yksisuuntaisia – Katso täältä, millaisia muutoksia uusi tieliikennelaki pyöräilijöille tuo

Pyöräilevä videobloggari Risto Viitanen ja toiminnanjohtaja Matti Koistinen neuvovat, miten polkijat selviävät lain muutoksista. 1. Pyörällä yhteen suuntaan – Minusta isoin muutos on, että pyörätiet ovat 1. kesäkuuta lähtien lähtökohtaisesti yksisuuntaisia, pyöräilyaiheista Velogi-videoblogia tuottava Risto Viitanen sanoo. – Jos pyörätie kuitenkin on kaksisuuntainen, se on merkittävä lisäkilvellä. Eduskunnan tuoreen päätöksen mukaan merkitsemiselle on annettu peräti seitsemän vuoden siirtymäaika. Ainakin Helsinki on päättänyt hoitaa merkinnät kuntoon tämän vuoden aikana. – Suuri osa pyöräteistä on nyt kaksisuuntaisia. Jos merkitsemiset venyvät kovin paljon, pyöräilijän on vaikea jatkossa tietää, onko väylä yksi- vai kaksisuuntainen. Se voi aiheuttaa turhia vaaratilanteita. 2. Pyörällä kahteen suuntaan Kesäkuusta lähtien yksisuuntaisella kadulla saa pyöräillä kahteen suuntaan, jos se on liikennemerkeillä sallittu. Tällöin kielletty ajosuunta -liikennemerkin yhteydessä on Ei koske -lisäkilpi ja polkupyörän kuva. Merkintä helpottaa pyöräliikenteen suunnittelua ja mahdollistaa pyöräilijöille lyhemmät reitit kaupungissa ilman uusia pyöräteitä. Käytäntö on yleinen monessa Euroopan maassa. Suomessa on lähes 1 400 kilometriä yksisuuntaisia katuja. 3. Ei pakolla pyörätiellä Pyörätien käyttövelvollisuus lievenee. Jos pyörätie on kulkusuuntaan nähden tien vasemmalla puolella, voi pyörällä ajaa myös ajoradalla tai pientareella, jos se on turvallisempaa kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi. – Tien ylittäminen on aina iso riski, ja lyhyellä matkalla on turvallisempaa käyttää ajorataa kuin ylittää ajorata kahdesti, Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen huomauttaa. – Muutos lisää myös risteysturvallisuutta, kun pyöräilijä voi aina ajaa tien oikeassa laidassa ja saapua näin risteykseen samalla tavalla kuin muut ajoneuvot. Muutoksesta hyötyvät erityisesti suurilla nopeuksilla liikkuvat kuntopyöräilijät. 4. Uusia pyöräkatuja Pyöräkatu on uusi katutyyppi, jolla muiden ajoneuvojen on sovitettava ajonopeus pyöräilyn mukaiseksi. Pyöräkatuja on jo käytössä Oulussa ja Joensuussa ja esimerkiksi Hollannissa runsaastikin. – Pyöräkadulla siis saa ajaa myös autolla, mutta pyöräilyn ehdoilla, Risto Viitanen tarkentaa. 5. Tarkasti pyörätien jatkeella Pyörätien jatkeen väistämisvelvollisuuden merkitseminen muuttuu. Jatkossa pyörätien jatkeen saa merkitä vain, jos risteävän tien käyttäjille on määritetty väistämisvelvollisuus liikennemerkillä eli kärkikolmiolla, STOP-merkillä tai liikennevaloilla. Risteävän tien käyttäjille asennetaan väistämisvelvollisuudesta kertovat liikennemerkit kesään 2023 mennessä. – Muutos selkeyttää pyörätien jatkeiden väistämissääntöjä. Ongelmaksi jää kuitenkin suojatie, jota pitkin siis saa pyöräillä, mutta jolla pyöräilijän on lähtökohtaisesti väistettävä muuta liikennettä, Pyöräliiton Matti Koistinen huomauttaa. Suojateillä on jatkossakin poikkeuksia. Risteävän tien liikenne voi olla jo nyt määritelty väistämisvelvolliseksi liikennemerkillä. Kääntyvä ajoneuvo on lisäksi aina väistämisvelvollinen. 6. Ylityspaikkaan merkki Pyöräilijän tienylityspaikka -liikennemerkillä voidaan merkitä korotettu pyörätien jatke. 7. Takavalo pakolliseksi Punaista takavaloa on käytettävä hämärässä ja pimeällä. Samoissa oloissa valkoinen etuvalo on niin ikään pakollinen. – Muutos on erittäin hyvä ja tarpeellinen, varsinkin kun pyöräilijä ajaa lähestyvän ajoneuvon edessä pimeällä ja usein hyvinkin kapealla pientareella, Risto Viitanen kommentoi. 8. Kuljetukset vapautuvat Polkupyörällä saa kuljettaa enintään pyörän valmistajan määrittämää henkilömäärää. Matkustajan kuljettaminen on sallittu vain, jos polkupyörässä on matkustajalle sopiva istuin. Käytännössä uusi laki on aikaisempaa paljon sallivampi. Aiemmin kaksipyöräisellä on saanut kuljettaa vain kahta alle 6-vuotiasta tai yhtä alle 10-vuotiasta kyyditettävää. Jatkossa pyörällä saa kuljettaa matkustajia riippumatta siitä, minkä ikäisiä kuljettaja ja matkustaja ovat sekä vaikka kuinka monta ja minkä ikäistä henkilöä tahansa, jos pyörän rakenne sen sallii. Kun polkupyörällä kuljetetaan matkustajaa, pyörässä pitää olla kaksi erillistä jarrulaitetta. Polkupyörän tavarankuljetukselle ei enää aseteta laissa maksimimassoja. Ne määrittelee pyörän valmistaja. Kuljetusten on kuitenkin aina oltava turvallisia. 9. Puutteita ja haasteita jää Risto Viitanen olisi halunnut uuteen tieliikennelakiin vielä määräyksen pyöräilijää ohittavan ajoneuvon turvavälistä. Monissa Euroopan maissa ohittajan vähimmäisetäisyys on 1,5 metriä, ja siitä muistutetaan opastauluilla. Pyöräliitto ennakoi, että uuden lain kipukohdiksi muodostuvat liikennöinti pyörätien jatkeilla ja suojateillä. – Taajamien yleisnopeuksien alentaminen 30 tai 40 kilometrin tasolle olisi ollut linjassa kuntien tekemien nopeusrajoitusmuutosten kanssa, Matti Koistinen huomauttaa. Muuta reseptiä ei ole: ota huomioon se toinenkin Yhdistetty jalankulku- ja pyöräilyväylä on paikka, jossa takuuvarmasti ärräpäät lentelevät. Aina joku muu tuntuu liikkuvan väylällä väärin. Ongelma on tuttu myös Risto Viitaselle. – Jalankulkijan pitäisi käyttää väylän jompaakumpaa reunaa ja tiedostaa, että liikkeellä on muita ja takaa voi lähestyä pyöräilijä nopeastikin. – Pyöräilijän on otettava muut huomioon ja tiedotettava aikeistaan ajoissa. Soittokelloa saa käyttää varoittamaan, se ei ole vain pois alta -merkki muille liikkujille. – Kaikkien mieli säilyy hyvänä, kun morjestat ja kiität tilan antamisesta, hän muistuttaa. Yhdistettyjen väylien liikenne perustuu nimenmukaisesti yhteispeliin. Pyöräilijän vastuu on suurempi kuin kävelijän: hän on lainkin mukaan ajoneuvon kuljettaja, jonka on sovitettava tilannenopeutensa ja käytöksensä niin, että jalankulkijalle jää aina riittävä ja turvallinen tila. Varsinkin sähköavusteisella pyörällä tilannenopeus nousee helposti 25 kilometriin tunnissa tai sen yli. Lujaa lähestyvä polkija voi pelottaa kävelijöitä, ja pyöräilijänkin reaktioaika lyhenee nopeuksien noustessa. – Olet sitten kävelijä tai pyöräilijä, mutta jos aiot tehdä jotakin, katso aina ensin taaksesi. Omat toimesi pitää voida ennakoida, joten älä käänny tai kävele varoittamatta kenenkään eteen. – Ja koiranulkoiluttajille vinkiksi: remmi ei voi kulkea huolettomasti väylän yli, ellei se ei ole varmasti tyhjä ja pyöräilijöitä ei näy lähestyvän.