Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Tietyömerkintöjen huomioimatta jättäminen on äärimmäisen typerää

Satakunnan teillä on tänä kesänä näkynyt poikkeuksellisen runsaasti tietöitä, onneksi. Teiden huono kunto harmittaa tiellä liikkujia, joten jokaisesta tietyömerkistä tulee olla onnellinen. Tietöiden aikainen liikennöinti on ajoittain kaaosmaista. Etenkin valtateillä tietöiden aikaisiin rajoituksiin suhtaudutaan liian usein kuin mielipiteeseen. Sitä normaalista poikkeavat nopeusrajoitukset todella eivät ole. Etenkin valtatie 2:lla kauan kestäneet tietyöt ovat saaneet aikaan näytöksiä, joita ei pitäisi koskaan joutua liikenteessä todistamaan. On ymmärrettävää, että tyhjältä näyttävällä valtatiellä 50 kilometrin tuntinopeusrajoitus voi turhauttaa, mutta merkinnöillä on tarkoituksensa. Syiksi kevään tieliikenneonnettomuusmäärien kasvuun on arveltu olevan osansa koronalla. Hiljaisella tiellä on helppo kaahata, onnettomuustilanteet tulevat yllättäen. Toisaalta korona ja siihen liittyvät murheet ovat lisänneet stressaantuneiden kuljettajien määrää teillä. Stressi on huono syy olla noudattamatta liikennesääntöjä, eritoten poikkeusoloissa. Tietyömaita voi kutsua hyvällä syyllä liikenteen poikkeusoloksi. Kun Porissa pari viikkoa sitten päällystettiin Honkaluodon sillan ramppeja, liikenne villiintyi täysin. Osa tulkitsi nopeusrajoituksen rampeille johtavan viidenkympin mukaiseksi, toiset huomasivat valtatiellä olevan 80 kilometrin tuntinopeusrajoitukset. Huolimattomat tai piittaamattomat ajoivat vanhaan tuttuun tapaan satasta tai ylikin. Vaikka kaistoja oli käytössä useampia, kun liikenteen nopeuserot neljän ruuhka-aikana olivat jopa 60 kilometriä tunnissa, sai seassa puikkelehtia melko fakiirimaisesti. Ohittelijat puikkelehtivat hitaampien edelle oikealta ja vasemmalta. Osa syy turhautumiseen on, mikäli tietyönopeuksia ei poisteta esimerkiksi viikonloppujen työtauoiksi. Aina siihen ei ole syytä, sillä asfalttileikkaukseen ei vaan voi ajaa lujaa vanteita rikkomatta. Vaikka hidastukset ärsyttäisivät, on tietöiden aikaisia merkintöjä noudatettava. Muu on piittaamattomuutta omasta ja kanssakulkijoiden turvallisuudesta. Jos turvattomuus ei huoleta, kaahari voi suojella edes niitä alumiinivanteitaan.