Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tulospalvelu Satakunta Tähtijutut Urheilu Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Keski-Porin kirkon urut sädehtivät Naji Hakimin käsittelyssä

Musiikki Voyage en Fance. Naji Hakim, urut ja sävellys 28.3. Keski-Porin kirkko, 29.3. Turun Martinkirkko ja 30.3. Helsingin Kallion kirkko. Keski-Porin kirkon Iltamusiikkisarjan yhteistyökonsertti Helsingin urkupäivien 28.3. -1.4. kanssa. Keski-Porin kirkon ranskalaisromanttiset Paschen-Kiel urut, Porin vetovoimatekijänä, näyttivät paraatipuolensa, kun urkurinpenkille istui Naji Hakim , yksi aikamme merkittävimmistä urkureista ja ranskalaisen urkuri-säveltäjä-improvisoija -tradition jatkajista. Libanonilaissyntyisen, Pariisin Sacré-Cour -basikan ja La Trinité -kirkon urkurin, Naji Hakimin vierailu vuoden 2009 Porin Organ -festivaalilla jäi mieleen räväkkänä konserttina, joka otti yleisön vastustamattomasti pauloihinsa. Nyt Naji Hakimin omia sävellyksiä 2010-luvulta kuullaan samalla ohjelmalla Porissa, Turussa ja Helsingissä. Pori pääsi mukaan joukkoon tyylipuhtaan instrumenttinsa ansiosta. Suite Francaisen (13-osainen ranskalainen sarja) osat ammensivat ranskalaisesta kosketinsoitinmusiikista varhaisbarokista alkaen. Kuulijalle ensikosketus lyhyissä osissa oli miellyttävän kepeä. Duo-osa purkautui ilakoiden ja päätösosaan edetessä edestakaiset juoksutukset nauliintuivat vahvoihin loppuakordeihin. Taitelija kertoi elämäntarinansa Ich liebe die farbenreiche Welt (2-osainen teos ”Rakastan värikästä maailmaa”) musiikillisessa matkassa Beirutista Istanbuliin, josta Pariisin kautta Hardheimiin. Preludissa tanskalaisen kansanlaulun Jeg elsker den brogede verden kaunis teema soi koristeltuna värikylläisesti huilu- ja voix célesta -äänikerroilla. Tanz-Toccatan musiikissa maailma vei, eikä lainkaan helläkätisesti. Naji Hakim osoitti suvereenisuutensa soittimen hallinnassa. Pikantin mausteen sävellyksiin toivat kansanmusiikkivaikutteet ja rytmiikan espanjalaiset ja itämaiset villit poikkeusjaot, huipennuksena Trois Danses Basques -teoksen Fandango -osan Arin arin (ripeästi, ripeästi). Tanssillisten mukaansatempaavien osien joukossa Cantilena -sävellyksen sydäntä riipaisevassa melodiassa Hakim sukelsi henkimaailman saloihin. Ranskalaisromanttinen lumo äänikertojen vivahteikkuudessa puhutteli. Improvisaatiossa virrestä 600 Hyvyyden voiman Hakim osoitti taituruutensa. Monesti vaikutelma on, että improvisoidaan yksi osa kerrallaan eri tyyleillä. Hakim rakensi yhtenäisen teoksen, vieläpä niin, ettei virren melodian tuntu herpaantunut hetkeksikään.