Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Aikajanan päälaelleen kääntävä Tenet on hämärä valo Hollywoodin yössä

Elokuvateatterien syyskesän kassamagneetti Tenet yrittää pelastaa amerikkalaista elokuvateollisuutta koronatuhoilta sen minkä pystyy, kun lukuisia Hollywoodin ensi-iltoja on siirretty pandemian vuoksi vuoteen 2021. Moni asia on mennyt elokuvan tekijöillä pitkän kaavan mukaan. Menestyksekäs ohjaaja-käsikirjoittaja Christopher Nolan kypsytteli aihetta ensin toistakymmentä vuotta, kunnes lähti varsinaiseen, viisi vuotta kestäneeseen käsikirjoitustyöhön. Tenetissä salainen järjestö manipuloi ajan kulkua estääkseen kolmannen maailmansodan puhkeamisen. Elokuvakerronnan normaali aikajana on käännetty nurin niskoin niin monta kertaa, ettei meinaa perässä pysyä. Elokuvaa kuvattiin puoli vuotta Tanskassa, Virossa, Intiassa, Italiassa, Norjassa, Yhdistyneessä kuningaskunnassa ja Yhdysvalloissa. Koronan vuoksi Tenetin elokuvamusiikki äänitettiin pääsääntöisesti muusikoiden kodeissa. Ruotsalaissäveltäjä Ludwig Göransson tuotti melodioita, jotka kuulostaisivat lähes samalta etu- ja takaperin soitettuna. Sekä liikkuvaa kuvaa että ääntä on manipuloitu rohkealla otteella. Vääristynyt teollisuusmelu on tärkeässä osassa varsinkin elokuvan lopussa, jossa seikkaillaan pohjoissiperialaisella kaivosalueella. Ensi-ilta viivästyi kolme kertaa COVID-19-pandemian vuoksi ja koitti viimein syyskuussa. Tenet oli ensimmäinen Hollywoodin suurelokuva, joka näytettiin USA:n elokuvateattereissa koronakevään jälkeen. 200 miljoonan euron budjetilla Tenet on ohjaajansa kaikkein kallein produktio koskaan. Tuotot ovat olleet keskinkertaisia. Yli puolet amerikkalaisista ja kanadalaisista teattereista toimii edelleen 25–40 prosentin kapasiteetilla. Suurin osa Tenetinkin lipputuloista on tullut ulkomailta. Käydessäni katsomassa elokuvan Porin Finnkinossa paikalla oli tusinan verran kiinnostuneita. Silti samana päivänä oli kaksi eri esitystä. Turvaväleistä oli huolehdittu hyvin lippuja varattaessa. Se oli sitten eri asia, miten ihmiset menettelivät teatterissa. Koko rivin varanneet pakkautuivat toistensa lähelle. Maskeja en nähnyt kenelläkään. Tenetin aikajanan heiluttelu onnistui yllättämään, vaikka samaa on tullut vastaan Dunkirkissa (2017), Interstellarissa (2014) ja Inceptionissa (2010). Juoni oli loppua kohti omaan makuuni liian monimutkainen ja hämärä, jo melkein rakettitiedettä. Parempia aikoja odottelevan Hollywoodin elokuvateollisuuden tuskaiset korahdukset saavat irvokkaan ikoninsa Tenetin sotureissa, jotka aikajanaa vastaan kamppaillessaan käyttävät happinaamaria.