Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri

Pikavipit ovat yhä ratkaisematon ongelma – nyt vain odotetaan, millä tavalla uusi korkokatto kierretään

Pikavippien aiheuttamat ongelmat eivät vain poistu, vaikka villinä rehottanutta alaa on yritetty suitsia lainsäädännöllä. Pikavippibisnes on aina aiemmin löytänyt keinon kiertää pykälät. Vuonna 2013 tuli voimaan korkokattosäätely, jolla puututtiin lyhytaikaisten pienlainojen satojen prosenttien korkoihin. Korkokatto (50 prosenttia + viitekorko) koski kuitenkin vain alle 2 000 euron luottoja. Uudistus karsi kirjavaa pikavippifirmojen joukkoa, mutta itse ongelmaa se ei poistanut. Jäljelle jääneet yritykset alkoivat tarjota yli 2 000 euron luottoja, joita voi nostaa myös vähittäin. Seuraus oli, että velkamäärät vain kasvoivat ja luottojen takaisinmaksuajat pitenivät. Syyskuun alussa tuli voimaan uusi korkokatto, joka mukaan minkään tyyppisen lainan korko ei saa ylittää 20 prosenttia eivätkä muut lainanhoitokulut 150 euroa vuodessa. Uudistus ei koske aiempina vuosina nostettuja luottoja. Lakiin ei myöskään tullut absoluuttista kustannuskattoa, jossa luoton kustannukset eivät laina-ajasta riippumatta saa ylittää lainan pääomaa. Kilpailu ja kuluttajavirasto (KKV) esitti alun perin tätä mallia, joka on käytössä Ruotsissa. Uusia pikavippejä otetaan vanhojen velkojen hoitamiseen. Näin yritetään välttää maksuhäiriömerkintöjä ja ulosottoa. Pikavippien runsas tarjonta ja helppo saatavuus mahdollistavat tämän. Härskein ilmiö ovat velkakierteeseen ratkaisuksi markkinoitavat ”järjestelyluotot”. Niissä kysymys on useiden kulutusluottojen yhdistämisestä yhdeksi isoksi lainaksi. Tehokas markkinointi saa uuden lainan ottamisen näyttämään kauan kaivatulta keinolta vapautua velkakierteestä, mutta monille luottojen ketjuttaminen on vain ongelmien siirtämistä eteenpäin kunnes korttitalo romahtaa. Pikavipit tulivat Suomeen vuonna 2005. Nyt kukaan ei tiedä, kuinka suuri osa suomalaisista on turvautunut pikavippeihin ja kuinka moni on ongelmissa niiden vuoksi. KKV:n selvityksessä kerrotaan hätkähdyttäviä tietoja erittäin aggressiivisesta markkinoinnista, joka on kohdistunut niin alakouluikäisiin lapsiin kuin yli 90-vuotiaisiin vanhuksiinkin, niin maksuhäiriöisiin kuin mielenterveysongelmaisiinkin.