Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri

Ylipaino ja diabetes yleistyvät Suomessa ennennäkemättömällä vauhdilla – 7 vinkkiä voi pelastaa sairaudelta

Vain joka neljäs yli 30-vuotias on enää normaalipainoinen, kertoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL. Tämä käy ilmi FinTerveys 2017 -tutkimuksesta, jonka mukaan yli 30-vuotiaista miehistä 72 prosenttia ja naisista 63 prosenttia oli vähintään ylipainoisia. Lihavuus on yleistynyt erityisesti työikäisessä väestössä. Miehistä 26 prosenttia ja naisista 28 prosenttia oli lihavia. Myös vyötärölihavuus on yleistynyt viime vuosina. Nyt lähes joka toinen aikuinen on vyötärölihava. Erityisesti vyötärölihavuus ja vatsaonteloon kerääntyvä rasva on terveydelle haitallista ja lisää riskiä sairastua. Ylipaino on yleistä myös suomalaisilla lapsilla. Lähes neljännes lapsista ja nuorista on vähintään ylipainoisia. Lihavia oli tutkimuksen mukaan pojista 8 prosenttia ja tytöistä 4 prosenttia. Kahdeksankertainen riski Vatsaonteloon kertyvä rasva lisää muun muassa tyypin 2 diabetesriskiä. Riski sairastua aikuisiän diabetekseen on lihavilla kahdeksankertainen normaalipainoisiin verrattuna. THL:n mukaan diabeteksen esiintyvyydessä voidaan Suomessa odottaa käännettä huonompaan, jos lihominen jatkuu. Näin voi käydä siitäkin huolimatta, että uusien tyypin 2 diabetestapausten tapausten määrä on vähentynyt viime vuosina. Diabetesta sairastavien kokonaismäärä kuitenkin kasvaa, mikä johtuu väestön vanhenemisesta, diabeteksen varhaisemmasta tunnistamisesta ja diabetesta sairastavien eliniän pitenemisestä. Tämä tarkoittaa THL:n mukaan sitä, että Suomi ei pääse Maailman terveysjärjestö WHO:n tavoitteeseen lihavuuden ja tyypin 2 diabeteksen pysäyttämisestä. WHO pyrkii siihen, että lihavuuden ja aikuistyypin diabeteksen lisääntyminen pysähtyvät vuoteen 2025 mennessä. Erikoistutkija Annamari Lundqvistin mukaan väestön lihomista ei saada pysähtymään millään yksittäisellä toimenpiteellä. – Poliittisten keinojen lisäksi tarvitaan muun muassa ravitsemusohjausta varhaiskasvatuksessa, kouluissa ja työpaikoilla, liikkumista edistävää yhdyskuntasuunnittelua sekä terveydenhuollon toimia, kuten painonhallinnan tukea ja ohjausta, Lundqvist luettelee. Lihavuuden ehkäisy on THL:n mukaan erityisen tärkeää jo lapsuudessa, sillä lapsuusiän lihavuus jatkuu usein aikuisikään. Myös aikuisiän lihavuutta voidaan tehokkaasti ehkäistä terveellisillä elintavoilla. Omaa riskiä sairastua voi vähentää näin: 1. Lisää kasviksia. Runsas hedelmien, marjojen ja kasvisten sekä täysjyväviljojen käyttö tukee painonhallintaa. Ne vievät tilaa lihottavilta energiapitoisemmilta ruuilta. Syö 5-6 kourallista päivässä. Nyt vain 15–20 prosenttia aikuisista syö hedelmiä, marjoja ja kasviksia suositellusti. Naisten tulisi saada kuitua vähintään 25 grammaa ja miesten vähintään 35 grammaa päivässä. 2. Luota lautasmalliin: Ensin lautasen puolikkaalle kasviksia, sen jälkeen toiselle puolelle muu ruoka. Näin voi vähentää 200 kilokaloria ateriaa kohden. 3. Vältä isoja annos- ja pakkauskokoja. 4. Vaihda sokeripitoiset juomat veteen. Sokeripitoisista virvoitusjuomista, mehuista ja energiajuomista tulee ylimääräisiä kaloreita. 5. Alkoholia vain kohtuudella. Alkoholissa on kaloreita. Jos käyttää olutta tai muita alkoholijuomia päivittäin, käytön harventaminen vähentää kaloreiden saantia. Runsaasti alkoholia nauttivilla vatsaontelon sisäistä rasvaa on enemmän kuin kohtuukäyttäjillä. 6. Lopeta tupakointi. Tupakoijat painavat keskimäärin kolme kiloa vähemmän kuin tupakoimattomat. Siitä huolimatta tupakoitsijoilla on vatsaontelossaan rasvaa enemmän kuin samankokoisilla tupakoimattomilla. 7. Liiku vaikka pätkissä. Vähimmäistavoite on vähintään puoli tuntia kävelyä tai muuta liikuntaa useimpina päivinä viikossa. Myös pätkäliikunta tehoaa. Voit liikkua päivän aikana pienemmissä erissä. Liikuntaa harrastavilla ylipainoisilla vatsaontelon sisäistä rasvaa on selvästi vähemmän kuin niillä, jotka eivät harrasta liikuntaa. Lähde: Terveyskirjasto.fi, THL