Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Lukemisto Kulttuuri Porilaine Testit ja visat

Veneturmissa kuolee 50 vuodessa, herätys tuli Airistolta

Meri- ja vesistöreittien vapaan kulkemisen vastuun ja velvoitteiden rajojen punninta nousi odotetusti puheenaiheeksi. Turun saariston Airistonselän kohtalokkaan veneonnettomuuden jälkeen mietitään nyt keinoja vastaavien tapausten estämiseksi. Näinhän se useimmiten menee: tapahtuu jotain kamaluuksia, sitten esitetään lakien ja asetusten sekä valvonnan kiristämistä. Merialueella ja sisävesien veneonnettomuuksissa kuolee vuosittain keskimäärin 50 ihmistä. Liikenne- ja viestintävirasto Trafin tilastoinnin mukaan vuonna 2018 vesiliikenteessä kuoli 52 ja edellisvuonna 36 ihmistä. Meri- ja järvipelastusjärjestöjen mukaan onnettomuuksia sattui noin 2000. Trafin viranomaisarvion mukaan 90 prosenttia huviveneilijöiden onnettomuuksista on alukseen tullut vaurio tai kiville ajo. Ohjailuvirheiden seuraamuksista enin osa kärsitään hiljaisuudessa. Vesille voi lähteä meloen, soutaen tai vaikka 1 000 hevosvoiman ja 10 tonnin huvialuksella ilman, että on tietoa merenkulun säännöistä tai mitenkään osoitettua käytännön taitoa. Kun tähän yhdistyy huolettomuus, jopa välinpitämätön asenne, kasvavat riskit merkittäviksi. Samaa valitellaan vesiliikenteessä kuin tieliikenteessäkin: hevosvoimilla ja koolla otetaan erioikeuksia, kun perinteisestä merimiestaidosta ja sivistyksestä ei ole aavistustakaan. Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd.) ja oikeusministeri Anna-Maja Henriksson (rkp.) ovat antaneet varovaisia lausuntoja veneajokortista. Henrikssonin esittämää jonkinlaista teoria- ja koulutusta on perusteltua edellyttää ainakin suuren teholuokan veneiden ohjailuun. Eihän maallakaan pääse rattiin ilman lisenssiä. Alaikäisiä ruorivastuuseen ei tule sallia. Tähän ohjaa viimeistään kesäkuussa 2020 voimaan tuleva vesiliikennelain uudistus, joka nostaa veneen ja aluksen päällikön vastuuasemaa. Ruorissa olevan tuleekin olla ankarassa vastuussa aluksestaan ja turvallisuudesta. Kiireellisesti pitäisi kiristää vesiliikennejuopumuksen promillerajaa. Sen nosti esiin perustellusti onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi . Mikä järki on siinä, että laki sallii jopa yhden promillen humalatilan ja tissuttelun ruorissa, jossa pitäisi toimia selväjärkisenä ja alati muuttuvissa olosuhteissa.