Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri Live

17-vuotiaiden turma herätti huolen – Jo yli 10 000 alaikäistä saanut ajokortin, tuhansia hakemuksia jonossa

Heinäkuussa 2018 voimaan tullut lakimuutos kevensi ajokortin poikkeuslupaehtoja ja pian sana levisi: 17 vuoden kynnyksellä olleet suomalaisnuoret alkoivat hakea poikkeuslupia sankoin joukoin. Vuoden 2018 loppuvuoden aikana myönnettiin 1 200 poikkeuslupaa ja tänä vuonna lupia on myönnetty lokakuun puoliväliin mennessä noin 9 300 kappaletta. Yksi poikkeusluvan saaneista on 17-vuotias nuori nainen Kurikasta. Hänen kuljettamansa auto päätyi ulos kurvissa lokakuun puolivälissä. Pienen paikkakunnan pysäyttäneessä tuhoisassa onnettomuudessa kuoli kaksi ja yksi loukkaantui vakavasti. Tuhansia tulossa Ikäpoikkeuslupien suosio yllätti hakemuksia vastaanottavan liikenne- ja viestintävirasto Traficomin. Erityisasiantuntija Henna Antila arvioi kesäkuussa 2019, että lupahakemusten määrää ei osattu arvata. – Liikkeelle varmaan lähdettiin liian vähillä resursseilla. Hakemusten käsittely ruuhkautui viime vuoden lopulla, kunnes keväällä virastoon saatiin lisää työntekijöitä hakemusten käsittelyyn. Ruuhkan purkaminen on kuitenkin ottanut aikansa. Traficomin mukaan tällä hetkellä hakemuksia on jonossa reilut 2 900. Hakemuksen käsittelyaika on keskimäärin 2,5 kuukautta. Käsittelyaika on pysynyt samana läpi kesän. Kun ennen poikkeuslupa vaati erityisen painavia syitä, riittävät nyt painavat syyt. Tällaisia ovat esimerkiksi työhön, kouluun tai säännölliseen harrastukseen pääsemistä hankaloittavat pitkät etäisyydet. Tilastot puuttuvat Samalla kun alle 18-vuotiaiden kuskien määrä liikenteessä kasvaa, nousee myös todennäköisesti heidän osallisuutensa onnettomuuksissa. Tilastoissa nuorten kuskien määrän kasvu ei kuitenkaan vielä näy: vuosi 2019 tulee olemaan ensimmäinen täysi vuosi, jolloin poikkeuslupia on myönnetty höllennetyin kriteerein. Vuosi onkin todennäköisesti myös ensimmäinen, josta saadaan tilastotietoa siitä, minkä verran poikkeusluvalla ajelevat nuoret ovat joutuneet osallisiksi onnettomuuksiin. Poliisilla on jo olemassa tilasto alle 18-vuotiaiden epäiltyjen liikennerikkomuksista. Tilastoon ei kuitenkaan ole eritelty, onko epäiltyjen taskusta löytynyt ajolupaa ensinkään. Monessa tapauksessa näin tuskin on. Yksittäistapauksia ilmenee vain, mikäli poliisi erikseen tapauksen yhteydessä tiedottaa epäillyn ajoluvasta. Muun muassa lokakuun alussa kerrottiin poikkeusluvalla ajo-oikeuden saaneen 17-vuotiaan kaahanneen korttinsa kuivumaan. 17-vuotias nivalalaisnuorukainen ajoi 100 km/h nopeusrajoitusalueella tutkaan 190 kilometrin tuntivauhdilla. Rattijuopumukset kasvussa Mitä poliisin kirjanpidosta nykyisellään näkyy, on alaikäisten epäillyt liikennerikkomukset ja niiden kehitys, oli ajolupia tai ei. Huomattavaa on, että alaikäisten rattijuopumukset, törkeät rattijuopumukset ja kulkuneuvon luovuttamiset juopuneelle ovat vuonna 2018 kääntyneet jälleen nousuun usean vuoden laskevan trendin jälkeen. Liikenneturvallisuuden vaarantamiset sekä törkeät sellaiset sen sijaan jatkavat poliisin tilastoinnissa laskuaan. Kun vielä vuonna 2012 kirjattiin yli 3 600 epäiltyä liikenneturvallisuuden vaarantamista, jossa epäillyn alaisena oli alaikäinen, oli vastaava luku viime vuonna vajaat 2 700. Törkeiden liikenneturvallisuuden vaarantamisten määrä on vuosina 2012–2018 laskenut 279 epäilystä 248:aan. Nähtäväksi jää, mihin suuntaan käyrät jatkavat kulkuaan tulevina vuosina, kun nuoria ajoluvan saaneita kuljettajia on liikenteessä yhä enemmän ja enemmän.