Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri Live

Porin ei pitäisi olla pussinpohja raideliikenteen näkökulmasta – toivottavasti junamatkaa helpottaa tulevaisuudessa edes ravintolavaunujen määrän lisääminen

Tulevan hallituksen kerrottiin kuluneella viikolla käynnistelevän nopeiden junaratojen suunnittelua Helsingistä Turkuun, Tampereelle sekä itäiseen Suomeen. Parhaiten Poria palvelisi tietysti Tampereelle nopeutuva rata. Se lyhentäisi jonkin verran Helsingistä kulkevien juna-aikaa. Linja-autolla Helsingistä Poriin menee nykyisin suunnilleen nelisen tuntia. Junalla noin 3,5 tuntia. Ratojen nopeuttamisen lisäksi keskeistä on vuorotiheyden ylläpitäminen. VR lisäsi onneksi viime vuonna vuoroja, mutta ilta-aika on hankala. Viimeinen juna Porista lähtee kello 18.15. Poriin päin sentään pääsee Tampereelta vielä kymmenen aikoihin. Poriin suuntaavan työliikenteen tai opiskelijoiden kannalta nämä ovat harmillisen kapeita aikaikkunoita. Alimitoitettuja yhteyksiä on mielikuvissa selitetty juuri Porin sijainnilla. Entisten valtaväylien, joen ja meren, äärelle rakentunut kaupunki on maanteiden aikana jäänyt jossain määrin paitsioon. Todellisuudessa Porilla on haukuttua parempi sijainti. Tehdään muutamia ajatusleikkejä. Helsingistä Poria pienempään Joensuuhun vie junalla viitisen tuntia. Rata kulkee nykyään pääkaupunkiseudulta Lahden, Kouvolan, Lappeenrannan ja Imatran kautta. Uusi linjaus voisi kulkea Porvoon kautta Lahden asemesta. Turun suunnalla taas on pääkaupunkiseudun jälkeen pienempiä keskittymiä. Poriin rata kulkee pääkaupunkiseudulta isompien keskittymien, kuten Hämeenlinnan ja Tampereen kautta. Radan matkalla on massoja. Vaikka ajateltaisiin Helsinki-keskeisesti, Pori on silti pääradan varrella saavutettavissa. Lue myös: VR lisää vuoroja, ensi vuonna Tampereelta pääsee Poriin myös aamupäivällä (19.12.2017) Tampereen ja Helsingin seutujen kasvu todennäköisesti sanelee junaliikenteen tulevaisuuden. Tampereen kautta kun etelän junat kulkevat kohti esimerkiksi Seinäjokea, Vaasaa, Jyväskylää, Oulua, Pieksämäkeä ja Poria. Ajatus Turusta pohjoiseen suuntaavasta rannikkoradasta on utopistinen, sillä täysin uusia ratoja ei ole näillä näkymin valmistumassa. Pisararata ja tunnin rata ovat tällä hetkellä realistisimpia hankkeita. Tampere–Helsinki-välin lobbaamisen lisäksi Porin tulisikin jo ajaa Pori–Tampere-välin kehittämistä. Poriin kulkevaa rataa on kunnostettu tällä vuosikymmenellä, mutta silloin parannukset tähtäsivät radan kantavuuteen painavampien rahtijunien alla, eivät nopeuden kasvattamiseen. Hyvä teollisuudelle, ei eroa henkilöliikenteelle. Vuorojen lisäämisen ohella VR on muuten ostanut ravintolavaunuja. "Kekkosen ostamista" sinisistä vaunuista päästiin Porin radalla eroon jo jokunen vuosi sitten, mutta ravintolavaunuja on harvoilla vuoroilla. Myyntikärry ei vain aja samaa asiaa, joten terveiset VR:lle: toivottavasti Porin radalla voi jatkossa sentään istua useammin ravintolassa kahvikupposen tai oluttuopposen ääressä.