Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri

Rauman seudun kaukoliikenteen bussiyhteydet heikolla tolalla – moni matkustaja on siirtynyt oman auton käyttöön

Nykyiset kaukoliikenteen bussiyhteydet eivät palvele riittävällä tasolla Rauman seudun saavutettavuutta. Vähentyneet matkustajamäärät kertovat siitä, että vuorojen tarjonnan heikkenemisen myötä on siirrytty muihin matkustusmuotoihin. Ehdotamme tilanteeseen muutamia konkreettisia parannuksia. Bussiyhteyksillä on merkitystä esimerkiksi ilmastonmuutoksen torjunnan ja seutukunnan vetovoimaisuuden osalta. Bussiyhteydet ovat kuitenkin heikot niin Huittisten, Tampereen, Turun kuin Helsingin suuntaan – ja näiltä paikkakunnilta tänne. Ainoastaan Rauman ja Porin välillä on hyvä tarjonta, kiitos Rauman, Porin ja Eurajoen ja Varsinais-Suomen ELY:n ostoliikenteen rahallisen tuen. Pohjolan liikenteen vetäydyttyä seudun kaukoliikenteestä tilanne on edelleen heikentynyt. Bussivuorojen heikentynyt tarjonta on supistanut kysyntää. Suurin syy matkustajamäärien heikentymiseen on nähdäksemme matkustajien siirtyminen muihin mahdollisiin kulkutapoihin. Esimerkiksi Tampereelle matka-aika bussilla on nopeimmillaan 2 tuntia ja 45 minuuttia, kun se omalla autolla on kelillä kuin kelillä 1 tunti ja 45 minuuttia. Tunnin ero matka-ajassa tarkoittaa sitä, että bussille ei oikein löydy muita käyttäjiä kuin pakkokäyttäjiä. Sama tilanne tietysti, jos mietitään Helsingin suuntaa. Matka-aika Helsingistä Raumalle on Onnibussilla 3 tuntia ja 45 minuuttia, mutta tästäkin ajasta noin puoli tuntia vietetään Turussa, eivätkä vuorot mene parhaimpaan aikaan. Helsingin suuntaan mennään myös Turun rautatieaseman kautta. Ajetaan ensin omalla autolla Turkuun ja sitten hypätään junaan. Tampereelle ja muualle Suomeen kuljetaan ajamalla omalla autolla ensin Kokemäen junaseisakkeelle ja siitä junalla eteenpäin. Mikä ratkaisuksi? Rauman ja Tampereen välisten vuorojen tulisi mahdollistaa arkipäivisin työssäkäynti kaupunkien välillä. Yhteys Tampereelle kello kahdeksaksi ja myös kello yhdeksäksi Raumalta ja sama toisinpäin. Iltapäivällä takaisin kello 16.10. Samalla kohenisivat Rauman, Lapin, Euran ja Huittisten väliset pendelöintiyhteydet. Helsingin suuntaan suurin tarve on arkipäivisin perille pääsy ennen kello 9, jolloin töihin liittyvät tilaisuudet usein alkavat. Paluu olisi esimerkiksi kello 16.10. Yhteyden tulisi kulkea pikavuorona Turun kautta, jolloin matkaltakin saisi enemmän matkustajia ja vuoron liikennöitsijälle kannattavammaksi. Matka-ajan saisi helposti viritettyä kilpailukykyiseksi, esimerkiksi 3 tuntia 30 minuuttia, kun matkaan menee henkilöautolla noin kolme tuntia. Myös optimoitu junabussiyhteys palvelisi Helsingin suuntaan matkustamista: aamun junalle synkronoitu yhteys Raumalta Turkuun, joka olisi Helsingissä ennen kello yhdeksää ja iltapäivällä Helsingistä kello 16 jälkeen yhteys Turun rautatieasemalta takaisin Raumalle. Tässä yhteydessä myös mahdollisuus kulkea matka yhdellä lipulla olisi asiakaslähtöinen kysyntää lisäävä tekijä. Lisäksi tarvittaisiin viikonloppuisin enimmäkseen opiskelijoita ja matkailijoita palvelevat nopeammat vuorot Tampereelle, Turkuun ja Helsinkiin sekä näistä kaupungeista Rauman suuntaan. Seudulla on valtavasti potentiaalia. Täällä on korkeakouluja, vireä elinkeinoelämä sekä paljon nähtävää ja koettavaa. Tällä hetkellä ei ole henkilöjunaliikennettä kilpailijana, eikä kovin montaa liikennöitsijöijääkään. Seudun koko tarjoaisi liikennöitsijöille riittävästi kysyntäpotentiaalia. Risto Peltonen Liikennepäällikkö, Rauman kaupunki, Kaupunkikehitys Riikka Piispa toimitusjohtaja, Rauman kauppakamari