Ladataan
Pääaiheet Verokone 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri

Tommi Mäkinen paljastaa: Näin Tänakin kohusiirto eteni kulisseissa – ”yhdessä vaiheessa paperit olivat allekirjoitusta vaille”

Hyundain WRC-tiimi vahvisti torstai-iltana virolaiskuljettajan kohuloikkauksen. Viime viikonloppuna uransa ensimmäisen maailmanmestaruuden varmistanut Tänak vaihtaa Hyundai-miehistöön kahden vuoden sopimuksella. Huhut Tänakin tulevasta tiimistä ottivat kierroksia viime viikonloppuna Katalonian MM-rallin yhteydessä. – Kyllä meillä oli tästä hajua jo jonkin aikaa. Osasimme varautua tähän, Toyotan tallipäällikkö Tommi Mäkinen kertoo. – Tietysti halusimme Ottin jatkavan meillä. Mutta ymmärrän, että kuljettajan roolissa tulevaisuutta miettii todella tarkkaan. Hän oli nyt tullut siihen tulokseen, että haluaa ottaa uusia haasteita. Ei siinä sen kummempaa. Ymmärrän hyvin kuljettajan päätöksen, Mäkinen jatkaa. Kova peliliike Tänakin sopimusta Hyundain kanssa voi pitää erityisen kovana peliliikkeenä. Virolainen on noussut MM-sarjan kuumimmaksi ja nopeimmaksi tähdeksi Toyota Yaris WRC -auton ratissa. Viime kaudella hän johdatti Toyotan valmistajien mestaruuteen ja otti kolmostilan kuljettajien MM-sarjassa. Tänä vuonna tuli viimein kuljettajien MM-titteli. Saavutuksista huolimatta Tänak päätti nostaa kytkintä. Toyota kävi pitkään jatkosopimusneuvotteluita Tänakin taustajoukkojen kanssa, mutta tallin oli luovuttava ykköstähdestään. Jatkosopimuksen syntyminenkään ei ollut kaukana. – Ymmärsin, että yhdessä vaiheessa paperit olivat allekirjoitusta vaille valmiina. Kynä ei ollut vielä kourassa, Mäkinen paljastaa. Tallipomo arvelee, että Toyota Yariksen tekniset ongelmat olivat yksi niistä syistä, jotka johtivat Tänakin lähtöön. – Luulen, että ohjauksen ja hammastangon särkyminen oli iso pettymys Sardinian MM-rallissa (Tänak menetti voiton viimeisellä erikoiskokeella). Ja seuraava pettymys oli Turkissa ECU-laatikon särkyminen. Ne ehkä olivat niitä käännekohtia, jotka saivat Ottin ajattelemaan sitä, ettei meidän auto ehkä tule kestämään, Mäkinen sanoo. Ketkä ajavat Toyotalla? Toyota ei ole kiinnittänyt vielä yhtäkään kuljettajaa ensi kaudeksi. Tiimiin ovat tyrkyllä nykyiset kuljettajat Jari-Matti Latvala ja Kris Meeke sekä WRC2 Pro -mestari Kalle Rovanperä . Viime päivien spekulaatioissa myös Citroen-kuljettaja Sebastien Ogierille on soviteltu Toyotan ajohaalareita. Mäkisellä ei ollut torstai-iltana tiedotettavaa kuljettajarintamalta. – Meillä on kuljettajaneuvottelut meneillään. Kerromme heti, kun meillä on jotain kerrottavaa. – Uskon, että meillä on kova ja vahva tiimi ensi vuonna. Uskon, että me taistelemme samalla tavalla kaikista titteleistä, Mäkinen vakuutti.