Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Vastuullisuus ei ole sanoja vaan tekoja – Yritysten väitteiden todenperäisyyden selvittäminen ei saa olla kuluttajien vastuulla

Mitä vaatteisiin ja tekstiileihin tulee, Marimekko on suomalaisuuden perikuva. Merkin tuotteet ja kuosit ovat tunnettuja laadustaan ja ajattomuudestaan. Samalla, kun pikamuoti on noussut julkiseksi huolenaiheeksemme, sen ilmiselvänä vastavoimana ovat olleet kotimaiset, eettisemmät yritykset: Marimekko etunenässä. Yrityksen arvot eivät kuitenkaan näytä vastaavan aivan sitä, mitä kauniit lauseet antavat ymmärtää. Kansalaisjärjestö Eettisen kaupan puolesta (Eetti) nosti alkuviikosta keskusteluun Marimekon yhteistyön japanilaisen vaatejätti Uniqlon kanssa. Viisi vuotta sitten indonesialaisella Jaba Garmindon tehtaalla käynnistettiin tutkinta työoikeuksien rikkomisesta, jolloin Uniqlo veti täysin odottamatta tilauksensa pois tehtaalta. Uniqlon toimet aiheuttivat tehtaan konkurssin ja taloudellisen ahdingon irtisanotuille työntekijöille. He jäivät vaille toimeentuloa ja irtisanomiskorvauksia, joiden kokonaissumma on liki viisi miljoonaa euroa. Marimekon kuosit koristavat Uniqlon vaatteita ja kodintekstiilejä yrityksen myymälöissä ympäri maailmaa. Vastauksessaan Eetin Instagram-julkaisussa Marimekko kertoo perusarvoikseen ”rehtiyden kaikkia ja kaikkea kohtaan”. Samassa vastauksessa yritys sanoutuu irti Uniqlon toimista. Marimekon soimaaminen saattaa tuntua muiden kotimaisten vaateyritysten rinnalla tekopyhältä. Eetin mukaan esimerkiksi tavarataloketju Halonen ei kuulu mihinkään vastuullisuusjärjestelmään eikä ole sitoutunut elämiseen riittävään palkanmaksuun. Stockmannin omistaman Lindex-ketjun tuotteista puolestaan noin 96 prosenttia tuotetaan riskimaissa. Ensimmäisen kiven voi heittää se, joka ei ole koskaan ostanut pikamuotia. Jos kulutustottumusten muuttaminen kuitenkin kiinnostaa, yritysten vastuullisuusväitteiden todenperäisyyden selvittämisen ei pitäisi olla kuluttajien vastuulla. Yritys ei voi edistää positiivista Suomi-kuvaa, jos taustalla on kyseenalaisia toimintatapoja ja laiminlyöntejä.