Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Ajanviete Tähtijutut Näköislehti Kulttuuri Porilaine Urheilu Live

Digivastaanotot vähentäisivät painetta terveyskeskusten jonoista

Terveydenhuolto digitalisoituu. Yksityinen sektori tuottaa jo satojatuhansia digivastaanottoja vuodessa ja kasvuvauhti on kova. Esimerkiksi puhelimen sovelluksen kautta toteutettavat chat-vastaanotot ovat edullisempia, ympäristöystävällisempiä sekä saatavuudeltaan parempia ja yhdenvertaisempia, kuin tavalliset lääkärikäynnit. Digivastaanotto löytyy kilometrien autoilumatkan sijaan omasta taskusta. Chat-pohjaisten digivastaanottojen ongelma on, etteivät ne ole Kela-korvattavia. Etävastaanottojen Kela-korvattavuus edellyttää tällä hetkellä videovälitteisyyttä. Digivastaanottojen asiakasmaksut ovat yksityisillä palveluntuottajilla noin 40 euroa. Nopeat ja nykyaikaiset vastaanotot olisivat paremmin myös pienituloisten saatavissa, mikäli palvelussa olisi esimerkiksi 10 euron Kela-korvaus. Kelassa selvitetään jo digivastaanottojen Kela-korvauksen mahdollistamista. Kymmenen euron Kela-korvaus tarkoittaisi miljoonan lääkärikäynnin toteuttamista kymmenellä miljoonalla eurolla. Mikään muu keino ei ole läheskään yhtä vaikuttava lääkäripalvelujen saatavuuden parantamiseksi. Digivastaanotot vähentäisivät myös painetta terveyskeskusten jonoista. Kela-korvaus on saatavuuden kannalta keskiössä etenkin, kun toimivat digiratkaisut ovat julkisen palvelutuotannon osalta harvassa. Maan hallitus ajaa väärään suuntaan leikkaamalla Kela-korvauksia ja vaikeuttamalla siten myös digivastaanottojen saatavuuden parantamista. Kela-korvaus olisi tärkeä erityisesti pienituloisille. Hallituksen on syytä arvioida päätöksensä uudelleen ja tarjota nopea ja ympäristöystävällinen terveydenhuolto kaikille. Kirjoittaja on Talous- ja veroasioiden asiantuntija, Hyvinvointiala HALI