Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Puhelin käy kuumana ja vettä kuluu – Eija Sulonen soittaa satoja puheluita viikossa, koska haluaa tietää, mitä ikäihmisille kuuluu: ”Yritän lohduttaa ja sanoa, että joka päivä ollaan lähempänä tämän kaaoksen loppua”

Kaksi matkapuhelinta lepää vieretysten Eija Sulosen työpöydällä. Ne käyvät nyt kuumina koko kahdeksantuntisen työpäivän. Seniorineuvolan terveydenhoitaja soittaa työpäivänsä aikana Porin perusturvan alueella asuville yli 70-vuotiaille ja kysyy, mitä heille kuuluu. Näiden puheluiden lisäksi Sulonen vastaa perusturvan ikääntyneiden neuvontapuhelimeen. Viime viikolla hän soitti 200 puhelua. – Kyllä sen jälkeen tiesi, että oli puhunut. Suuta kuivasi ja vesipullo oli tyhjä. Uuden viikon alkaessa Sulonen on varautunut soittorumbaan isolla vesikannulla. Seniorineuvolan työntekijänä hänellä oli jo aiemmin hyvä tuntuma siihen, miten ikääntyneillä menee. Nyt hän seuraa näköalapaikalta heidän arkeaan koronaviruksen keskellä. Päällimmäisenä Sulosella on puheluista positiivinen mieli. Yksikään hänen tavoittamansa ikäihminen ei ole kärsinyt nälkää. Kauppa-apu toimii niin naapurien, ystävien kuin sukulaisten kesken. Monet iäkkäät hän on saanut langan päähän lenkkipolulta tai mökiltä. – Yleisvaikutelma on se, että soitoista ollaan kiitollisia. Yksi iäkäs rouva rupesi minulta kyselemään, miten sinä jaksat. Siitä tuli itsellekin lämmin olo, että joku välittää minustakin. Luurin toisessa päässä on kuitenkin myös paljon yksinäisyyttä, pelkoa ja epävarmuutta. Surua koetaan esimerkiksi siitä, että lapsenlapsia ei saa nähdä tai läheisiä ystäviä ei ole. Uutiset koronavirukseen kuolleiden ja sairastuneiden määristä ahdistavat. – Moni kertoo, että epätietoisuus on pahinta, kun ei tiedä, koska tämä loppuu. Silloin yritän lohduttaa ja sanoa, että joka päivä ollaan lähempänä tämän kaaoksen loppua. Se tuo valoa tunnelin päähän. Sulonen antaa iäkkäille myös vinkkejä, miten yksinäistä arkea voisi täyttää. Hän neuvoo kuntoilemaan, lukemaan, soittamaan ystäville tai tekemään ristikoita. Osa intoutuu kertomaan elämäntarinaansa. Jotkut puhelut kestävät kymmenenkin minuuttia, toiset vain muutaman minuutin. Sulonen on puheluiden myötä huomannut, miten tärkeässä roolissa lemmikit ovat iäkkäiden arjessa. – Eräs rouva kertoi, että hän lukee joka aamu sanomalehden kissansa kanssa ja heillä on yhteinen päivärytmi. Toisaalla koirat vievät omistajansa ulkoilemaan ja pitävät näin heidän kuntoaan yllä. Pieni osa ikääntyneistä ei halua vastaanottaa puhelua perusturvasta. Kiukkuiset reaktiot ovat kuitenkin harvassa. – Melkein äänestä kuulee, kun puheluun vastataan, millainen puhelu siitä on tulossa. Jotkut ovat ärtyneitä siitä, että heille soitetaan, kun he kokevat pärjäävänsä kotona ihan hyvin. Silloin pahoittelemme ja lopetamme puhelun. Käytäntö on, että numeroon yritetään soittaa kolme kertaa. Kaikkia ei yrityksistä huolimatta tavoiteta. Salaisiin numeroihin tai prepaid-liittymiin puheluita ei pystytä soittamaan. – Enemmän on niitä, jotka puhelun saadessaan toteavat, että vihdoin minulle soitettiin. He ovat siis jo osanneet odottaa puhelua, Sulonen kertoo. Porin perusturva aloitti soitot yli 70-vuotiaille viikko sitten. Kolmessa päivässä ennen pääsiäistä puheluita kertyi vanhuspalveluiden päällikön Tarja Hagbackan mukaan noin 1500. Sulosen lisäksi puheluita soittavat muut vanhuspalveluiden työntekijät sekä muutamat varhaiskasvatuksen työntekijät, joiden työt ovat koronaviruksen vuoksi vähentyneet. Yhteensä soittajia on päivästä riippuen 12–17. Hagback kertoo, että noin 20 000 nimen lista yritetään soittaa mahdollisimman nopeasti läpi, jotta löydetään ne, jotka tarvitsevat apua. Hän arvioi, että yhteen viikkoon mahtuu tällä tahdilla noin 2000 soitettua puhelua. Ikäihmisten palvelunumero on ollut Porin perusturvassa käytössä maaliskuun lopusta lähtien. Sen käyttöönotto paljasti, kuinka valtava tarve iäkkäillä on saada tietoa. Viikkojen kuluessa soitot ikäihmisten neuvontapuhelimeen ovat kuitenkin vähentyneet huomattavasti. Kun aluksi numeroon tuli 200 puhelua päivässä, viime viikolla määrä liikkui enää noin 30–50 puhelussa päivää kohden.