Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Lukemisto Kulttuuri Porilaine Testit ja visat

Pori Big Band ottaa varaslähdön jazzkesään: Kehräämöllä soivat lauantaina Duke Ellingtonin legendaariset, kaikkien tuntemat sävellykset

Pori kuuluu monin tavoin jazzmuusikko Mikko "Gunu" Karjalaisen kesään. Lauantaina hän johtaa Pori Big Bandin Ellington-konsertin, jossa häntä kuullaan myös solistina. Pori Jazzissa hän soittaa trumpettia neljällä keikalla. Öisin jazzviikolla hän isännöi jo kahdeksatta kesää Cafe Jazzin jamisessioita. – Siitä tulee mulle aika mittava työrupeama, mutta mukava kun pääsee soittamaan, Karjalainen toteaa. Lauantaina Porin jazzkesä ottaa varaslähdön. Pori Big Band soittaa Kehräämöllä Ellington-konsertin, joka syntyi Karjalaisen aloitteesta. Duke Ellington (1899–1974) on hänelle jazzsäveltäjistä merkittävin. Pori Big Bandin trumpetisti Katri Tuominen toivoo, että konserttiin tulisi myös niitä kuulijoita, jotka eivät yleensä käy kuuntelemassa jazzia. Ellingtonin musiikki voi kuulostaa korvaan tutulta myös niille, joille säveltäjän nimi on vieras, ja hänen musiikkinsa on kuulijoille helposti lähestyttävää. Kuuntele tästä: Mood Indigo Take the ”A” Train In a Sentimental Mood Duke Ellington on kuulunut Mikko Karjalaisen elämään yhtä kauan kuin jazzmusiikki, jota hän alkoi kuunnella ja soittaa noin 17-vuotiaana. Siitä alkaen hän on törmännyt jatkuvasti Ellingtonin nimeen. Useista Ellingtonin kappeleista on muodostunut jazzstandardeja, joita muusikot soittavat yhä uudelleen jameilla ja keikoilla. Tällaisia sävellyksiä ovat esimerkiksi Take the ”A” Train ja In a Sentimental Mood . Ellington on tehnyt Karjalaiseen monin tavoin vaikutuksen. Pianisti-säveltäjällä oli 51 vuoden ajan oma big band, ja hän oli aina ajan hermolla. 1930-luvulla hänen musiikkinsa edusti muun jazzin lailla swingiä, jota soitettiin tanssimusiikkina juhlasaleissa. Pikkuhiljaa Ellingtonin jazz kulki taiteellisempaan suuntaan. Karjalainen sanoo, että musiikillinen sivistys huokuu kaikesta, mitä Ellington teki. – Silti siinä kuuluu myös se jazzmusiikkiin kuuluva lika eli se, ettei aina soiteta kaikkea oikein ja puhtaasti. Elettyä elämää on mukana, vaikka sävelkieli on hyvin sofistikoitunutta. Se viehättää itseäni. Musiikki ei ole koskaan liian puhtoista, Karjalainen sanoo. Ellington oli monipuolinen säveltäjä, joka sävelsi myös elokuvamusiikkia ja yhden baletinkin. Jazzmusiikin kehitykseen hän vaikutti vahvasti. – Mielestäni on suoranainen ihme, jos joku pystyy kirjoittamaan big bandille musiikkia siten, että on ohittanut Duke Ellingtonin vaikutuksen, Karjalainen sanoo. Karjalainen säveltää itse pienemmille kokoonpanoille mutta näkee Ellingtonin vaikutuksen myös omassa musiikissaan. – Se, että tunnen Ellingtonin musiikkia ja kirjoitustapoja, on ollut silmiä avaava prosessi: Näinkin voi tehdä. Omaan improvisointiinkin vaikuttaa musiikki, mitä on kuunnellut ja vaikutteet, joita on imenyt. Pori Big Bandin työmoraali saa Karjalaiselta kehuja. Ellington-konsertissa on mukana selkeitä ja helppoja sävellyksiä mutta myös kappaleita, joissa riittää haastetta joka soittajalle. – He jaksavat laittaa aikaansa tähän myös harjoitusten ulkopuolella. Olen joistain paikoista piiskannut, että emme voi käyttää tähän yhteistä aikaa, vaan jokaisen on harjoiteltava kotona. Seuraavissa harjoituksissa olen huomannut, että näin on tapahtunut. Pori Big Bandissa on parikymmentä soittajaa. Valtaosa orkesterista koostuu musiikin harrastajista, mutta mukana on myös muutama ammattimuusikko. Katri Tuominen kertoo, että vaikka joka stemmassa on soittajia, varamiehitystä ei ole lainkaan, ja mukaan mahtuisi enemmänkin soittajia. Konsertissa orkesteri soittaa läpileikkauksen Ellingtonin musiikista 1920-luvun loppupuolelta 1950-luvun lopulle. Mukana on Ellingtonin suuria hittejä (Take the ”A” Train, Mood Indigo) mutta myös vähemmän tunnettuja kappaleita. Pori Jazzissa Karjalainen esiintyy Ricky-Tick Big Band & Julkinen Sanan -keikalla, saksofonisti Timo Lassyn vaskisektiossa ja Pori Big Bandin solistina Jazzpuistossa. Karjalainen kertoo Lassyn ja tämän yhtyeen rumpalin Teppo Mäkysen olevan hänen vanhimpia ystäviään. – Tutustuimme, kun muutin Helsinkiin 1990-luvun puolivälissä. Olin vielä vähän keltanokka, ja he olivat ensimmäisiä mentoreita ja ystäviä, jotka tutustuttivat mua jazzmusiikkiin. He antoivat koko ajan levyjä kuunneltaviksi ja veivät soittamaan eri paikkoihin. Nyt ympyrä sulkeutuu kohdallani, kun pääsen soittamaan Timon kanssa tuollaisia keikkoja, Karjalainen toteaa. Viikko sitten hänellä oli Pietarissa viisi konserttia, ja hänellä on omat yhtyeet niin Italiassa kuin Tanskassa. Syksyllä hän kiertää Suomessa italialaiskvartettinsa kanssa. – Lonkerot on joka puolella. Se on edellytys tämän päivän jazzmuusikolle. Jos haluaa soittaa paljon jazzia ja oppia lisää, täytyy jatkuvasti yrittää luoda kansainvälistä uraa. Ihan toimeentulonkin kannalta pitää olla valmis reissaamaan, Karjalainen sanoo. Pori Big Band goes Ellington, Kulttuuritehdas Kehräämö 8.6. klo 20 Syntynyt vuonna 1974. Kotoisin Kajaanista. Aloitti pianonsoiton kuusivuotiaana mutta valitsi jo varhain trumpetin pääinstrumentikseen. Trumpetisti, säveltäjä, yhtyeiden johtaja ja kapellimestari. Soittaa mm. yhtyeissä Ricky-Tick Big Band & Julkinen Sana sekä Teppo Mäkysen Teddy´s West Coasters. Omia yhtyeitä Mikko Gunu Karjalainen Italian Quartet , K.Å.M. trio ja Fellowship Quintet. Asuu ja työskentelee Helsingissä.