Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Kankaanpään rokkikukko Jari Koskela jätti eduskunnassa talousarvioaloitteita lähes yhdeksän miljoonan edestä ja eksyi kiusalliseen kuvaan – Käymme läpi, mitä Satakunnan uudet kansanedustajat ovat saaneet aikaan

Kansanedustaja Jari Koskela (ps.) taittelee silmälasinsa vasempaan käteensä ja röyhistää rintaansa. Eduskunnan valtiosalin rintakuvissa on hänen mielestään ”hyviä tyyppejä”, joiden vieressä kelpaa poseerata. Kankaanpääläinen Koskela on tarkka siitä, kenen viereen asettuu kuvattavaksi. Hän on pahoillaan, koska eri medioissa on viime aikoina käytetty kuvaa, jossa hän taputtaa kohuedustaja Ano Turtiaista selkään, vaikka ei miesten henkilökohtaisissa väleissä mitään vikaa ole. Kuva on kaivettu arkistoista sen jälkeen, kun Turtiainen julkaisi poliisin käsissä kuolleen amerikkalaisen mustan miehen George Floydin tapausta pilkanneen päivityksen Twitterissä. – Siitä kuvasta on tullut kentällä vähän palautetta. Sehän otettiin vuotta aikaisemmin. Siinä vitsailtiin Anon kanssa siitä, että hän on sitten minun turvana, kun liikutaan kylillä, Koskela pahoittelee tilannetta. Joutsenlahden manttelinperijä Koskela valittiin eduskuntaan vuosi sitten keväällä, mutta hän ei ole talossa töissä ensimmäistä kertaa. Vuonna 2011 hänen piti hakea kirkkoherran virkaa, mutta varapuhemieheksi valittu Kankaanpään perussuomalaisten pitkän linjan sissi Anssi Joutsenlahti houkutteli Koskelan avustajakseen. – Se oli vähän sellainen sopimus, että Anssi on neljä vuotta ja minä yritän sitten, Koskela sanoo. Vuonna 2015 Koskela jäi täpärästi varalle. Jos Kiikoinen ei olisi siirtynyt valtuuston yhden äänen erolla Pirkanmaalle, Satakunta olisi saanut yhdeksän edustajaa ja Koskela olisi mennyt viimeisenä läpi. Keväällä 2019 Laura Huhtasaari (ps.) oli vaalipiirin ylivoimainen ykkönen. Koskela taisteli tulisesti perussuomalaisten listan kakkossijasta porilaisen Petri Hurun kanssa ja voitti täpärästi. Porin perussuomalaiset olisivat halunneet Kankaanpäästä kaksi ehdokasta, mutta tämä ei Pohjois-Satakunnassa kelvannut, koska äänet olisivat jakautuneet. – Kankaanpäässä ei koskaan ole ollut mistään puolueesta kahta ehdokasta. Jokainen tajuaa sen, että silloin ei mene kumpikaan läpi. Minä sain paikkakunnan äänistä yksin yli 30 prosenttia. Olisiko tullut yhtään enempää vaikka meitä olisi ollut seitsemän ehdolla. EU kumoon askel kerrallaan Eduskunnassa Koskela tunnetaan musiikkimiehenä. Kuppilassa vastaan tulevalle Kike Elomaalle hän ehdottaa, että lauletaan myöhemmin jotain Vexi Salmen muistolle. Neljän vuoden pestistä Joutsenlahdella oli valtavasti apua. Taloon oli helppo tulla, kun tunsi ihmiset. – Nyt pääsin ainoana satakuntalaisena valtiovarainvaliokuntaan. Sitä tavoittelin ja se oli iso arvonanto, Koskela myhäilee. Koskela edustaa oman ryhmänsä maltillisempaa osaa. Hän ei esimerkiksi pistänyt nimeään Turtiaisen lakialoitteeseen, jossa vaadittiin kansanäänestystä Suomen EU-jäsenyydestä. – Vallankumousta ei kannata yrittää heti, vaan pitää edetä askel kerrallaan. Nyt tällä hetkellä pitää keskittyä kaatamaan EU:n koronatukipaketti, Koskela sanoo. Myös Satakunta jakaantunut oppositioon ja hallitukseen Aloitteita Koskela on jättänyt eduskunnassa runsaasti eli 11. Kaikki ovat talousarvioaloitteita ja koskevat Pohjois-Satakunnan liikenneyhteyksiä. Peräti kaksi aloitteista koskee Katkontien kunnostamista, mikä kulkee Honkajoen keskustasta tien 44 suuntaisesti Etelä-Pohjanmaan rajalle. Koskela tietää varsin hyvin, että opposition talousarvioaloitteet ovat usein kosmetiikkaa. Jos joku toteutuukin, kunnian ottaminen on kyseenalaista. – Kyllä niitä kannattaa silti tehdä. Voin sanoa olleeni mukana keskustelussa. Koskelan mukaan hallitus– oppositio -asetelma näkyy myös satakuntalaisten kansanedustajien välillä. Hän ottaa esimerkiksi Pori-Haapamäki -junaradan, jonka uudelleenkäyttöönoton selvittämiseen hän esitti miljoonan euron määrärahaa. Hallituspuolueiden edustajista ainoastaan Jari Myllykoski (vas.) tuli mukaan. – Hallitusporukka juttelee enemmän keskenänsä ja päättää jotain. Toisella puolella ollaan minä, Huru ja Matias Marttinen (kok.). Jos siis puhutaan Satakunnan tilanteesta. Vihteljärveltä diesel-autolla eduskuntaan Kirjallisia kysymyksiä Koskela on jättänyt tasan yhden. Se koski sairaaloiden pullotetun hapen korvaamista generaattoreilla. Kankaanpäässä sijaitsee alan yritys. Puheenvuoroja Koskelan vyölle on kertynyt 43. Hänen mielestään ensimmäisen kauden kansanedustajan ei kannata lähteä väittelyyn takki auki. – Minä yritän oppia kokeneemmilta. Kannattaisi muidenkin kuunnella viisaita puheita. Erityisen väkevästi hän on vastustanut hallituksen polttoaineveronkorotusta ja puolustanut diesel-autoilua ehdottamalla luopumista jopa käyttöverosta. Koskelan mielestä ihmisille on syötetty väärää tietoa dieseleistä – ne eivät enää ole saastuttavia nokikeppejä. Koskela puhuu kokemuksesta, sillä hänellä itselläänkin on nafta-auto, jolla hän kulkee Vihteljärveltä Arkadianmäelle. – Varoittivat, että media seuraa kilometrikorvauksia. Tämä tulee kuitenkin halvemmaksi kuin juna ja taksi, Koskela vakuuttaa.