Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Pori-Rauma-Tampere –radan modernisointi nielisi 115 miljoonaa euroa – Kallein pullonkaula Nokialla

Satakunnan ja Pirkanmaan välisen raiteiston kehittäminen tulevaisuuden tarpeisiin ja junaliikenteen välityskyvyn parantaminen edellyttäisi noin 115 miljoonan euron investointeja. Investointeja perustelevat matkustajajunaliikenteen palvelutason parantaminen, lähihenkilöliikenteen määrällinen lisääminen sekä tavaraliikenteen tehokkuuden turvaaminen. Valtion Väyläviraston ja Pori/Rauma–Tampere -ratatyöryhmän laatima tarveselvitys tähtää junaliikenteen kehittämiseen aina 2030–40 -lukujen tarpeisiin. Selvityksessä todetaan Tampereen, Porin ja Rauman rataverkon olevan tärkeä osa maan liikennejärjestelmää ja työryhmä kiirehtiikin rataverkon kehittämistoimia ja niiden suunnittelun käynnistämistä. Ratatyöryhmän mukaan jatkosuunnittelussa tulisi paneutua myös henkilöjunaliikenteen nopeuden nostoon Porista Tampereen kautta Helsinkiin. Välityskyvyn parantaminen on edellytys myös Rauma–Kokemäki -henkilöjunaliikenteen palauttamiselle, jota on aktiivisesti selvitelty parin vuoden ajan. Henkilöliikenne lakkautettiin rataosalla vuonna 1988. Rataverkon kiireisin korjattava pullonkaula on Nokian aseman liikennepaikalla. Nokian ratapihan kautta kulkevat kaikki tavara- ja henkilöjunat. Ratapihalla on yksi henkilöliikennelaituri, joka palvelee myös pääteasemana Tampereen lähiliikennettä, joka on pilottivaiheessa. Työryhmä esittää kaksoisraiteen rakentamista Tampereen ja Nokian välille kahdessa vaiheessa. Sen kustannus olisi runsaat 90 miljoonaa euroa eli se olisi pääosa tarveselvityksen investointiohjelmasta. Työryhmä on selvityksessään esittänyt kehittämisinvestointien vaiheista kolmeen koriin. Ykköskoriin asetettujen Nokian liikennepaikan parantaminen maksaisi 3,7 miljoonaa euroa sekä rataosuuden turvalaite- ja ohjausjärjestelmän parantaminen 14 miljoonaa euroa Kakkoskorissa on esitetään kaksoisraiteen rakentamista Tampereen Lielahden ja Tesoman välille sekä Harjavallan liikennepaikan kehittämistä sekä vaihtopaikkojen kehittämistä osalla liikennepaikoista. Kolmoskorissa on investointiesitysohjelman kallein kohde. Se on kaksoisraiteen rakentaminen Tesomalta Nokialle. Kustannusarvio on 61,8 miljoonaa euroa. Ohjelman kolmoskorissa esitetään myös raiteiston akselinpainojen nostoa Kokemäki–Harjavalta sekä Mäntyluoto–Tahkoluoto -rataosuuksilla.