Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Ajanviete Tähtijutut Näköislehti Kulttuuri Porilaine Urheilu Live

Operaattorikauppa olisi ehkä ensiaskel satamien yhdistymiseen

Euroports Finland Oy:n hallitus nimesi äskettäin yhtiön uudeksi toimitusjohtajaksi Sari De Meulderin. De Meulder siirtyy yhtiöön Porin Satama Oy:n toimitusjohtajan tehtävistä, jossa hän on toiminut vuodesta 2015. Sitä aiemmin hän työskenteli muun muassa Porin sataman pääoperaattori Hacklinilla. Vaikka kyse on pelkästä henkilönimityksestä, spekuloidaan jo sillä, että Euroports olisi mahdollisesti kiinnostunut hankkimaan omistukseensa Porin sataman pääoperaattori Hacklinin. Oy Hacklin Ltd:n tilinpäätökset ovat viime vuosilta olleet surullista luettavaa. Operaattorin liikevaihto on laskenut rivakasti ja vuosi vuoden perään liiketulos on ollut negatiivinen. Yrityksen talous on luisunut heikolle pohjalle, eikä valoa ole näkyvissä. On selkeä tosiasia, että yhtiön omistajat hakevat yhtiön tulevaisuudelle ratkaisua. Yksi ratkaisu olisi myydä se Europortsille, jolla olisi mahdollista veistää kahdessa vierekkäisessä satamassa toimivista operaattoreista kilpailukykyisempi kokonaisuus. Jos kauppa on suunnitteilla, se on mahdollista jakaa osiin. Ensi vaiheessa Europortsin haltuun voisi siirtyä Hacklinin liiketoiminta. Omistus Hacklinin Porin satamassa sijaitseviin varastoihin ja kiinteään omistukseen voitaisiin siirtää pitemmällä ajanjaksolla. Muskeleita kauppaan Europortsilta löytyy, sillä se on yksi Manner-Euroopan suurimmista satamaoperaattoreista, jolla on toimintaa 26 terminaalissa Euroopassa ja Aasiassa sekä 6 asiakasterminaalissa Euroopassa. Euroports Finlandin päätoimipaikka Suomessa on Rauma, jossa se työllistää noin 550 ihmistä. Jos Euroports ostaisi Hacklinin, nostaisi se uudelleen esille Porin ja Rauman satamayhtiöidenkin sulautumisen yhdeksi kokonaisuudeksi. Asia oli esillä vakavammin vuonna 2007, jolloin julkistettiin konsulttiselvitys Porin ja Rauman satamien yhteistyöstä. Satamien yhteinen osakeyhtiö olisi tuonut suurimmat hyötynsä muusta kuin säästöistä varsinaisessa hallinto-organisaatiossa. Etenkin säästöjä tulisi yhteisesti punnituista investoinneista, erikoistumisesta ja tavaravirtojen optimaalisesta ohjaamisesta. Noin 100 000 euron hintaan tilattu selvitys ei kuitenkaan johtanut vakaviin neuvotteluihin yhteisestä "Satakunnan satamasta". Asia torpattiin tuolloin erityisesti Raumalla. Mutta olisiko aika muuttumassa toiseksi?