Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri Live

Mitä tapahtuu, jos pääministeri tai hallitus eroaa? Entä kuinka nopeasti uudet vaalit pitäisi järjestää? Näin kolme skenaariota etenisivät

Pääministeri Antti Rinteen luottamus on horjunut viimeisten viikkojen aikana. Epäluottamuksen taustalta löytyy kuukausia kestänyt posti-jupakka, joka kärjistyi kahteen viimeiseen viikkoon sekä viime perjantaina omistajaohjausministeri Sirpa Paateron jättämään eroilmoitukseen. Viikonlopun aikana keskustelu Rinteen luottamuksesta jatkui vähintäänkin kiivaana. Rinteen tulevaisuus hallituksen johdossa sinetöidään tänään, kun keskustan eduskuntaryhmä päättää Rinteen jatkosta äänestämällä. Mutta mitä sen jälkeen tapahtuu? Vaihtuuko pääministeri, koko hallitus vai tuleeko Suomeen uudet vaalit? Se jää vielä nähtäväksi, mutta mitä tämä tarkoittaisi? Valtio-opin professori Ilkka Ruostetsaari vastaa, kuinka todennäköisiä vaihtoehdot ovat ja mitä ne käytännössä tarkoittaisivat? Skenaario 1: Pääministeri ero Jos pääministeri eroaa, johtaa se automaattisesti hallituksen vaihtumiseen. Mikäli Rinne päättäisi jättää tehtävänsä pääministerinä, jättäisi hän eronpyyntönsä presidentille. Todennäköistä on myös se, että uusi pääministeri löytyisi sdp:n sisältä. –Kun Anneli Jäätteenmäki erosi vuonna 2003, muuttui hallitus myös tällöin, kun Matti Vanhanen siirtyi puolustusministerin paikalta pääministeriksi ja hänen paikkansa täytettiin. Vaikka vain pääministeri vaihtuisi, olisi hallitus silti muodollisesti uusi. Pääministerin vaihdos johtaisi myös keskusteluun hallitusohjelmasta. – Vaikka ensisijainen pyrkimys on jatkaa samalla hallituspohjalla, tullaan näkemään ainakin minihallitusneuvottelut, jossa katsotaan, jatketaanko samalla ohjelmalla, Ruostetsaari sanoo. –Lähtöajatus on varmasti se, että hallitus jatkaa työtään samalla hallituspohjalla, ja koska sdp oli eduskuntavaaleissa suurin puolue, on luonnollista, että myös uusi pääministeri löytyisi sdp:n riveistä. Tämä on kuitenkin oletustilanne, joka riippuu myös muista hallituspuolueista. Ruostetsaari ei osaa sanoa, kuinka nopeasti eronpyyntö tulee jättää tai kuinka kauan Suomi voisi lain mukaan olla ilman pääministeriä, mutta asioiden tulisi hänen mukaansa tapahtua nopeasti. Pääministeri on Suomen keskeinen poliittinen johtaja, joten sellainen tilanne ei voi jatkua pitkään, vaikka varapääministeri löytyykin. Uusi nimi täytyy olla tiedossa hyvinkin pian ja tähän liittyy myös useita EU-velvoitteitakin. Hallitus vastaa eduskunnalle parlamentaaristen periaatteiden mukaisesti ja maassa pitää olla aina pääministeri, johon hallitus henkilöityy. Skenaario 2: Hallituksen ero Yksi vaihtoehdoista voisi olla hallituksen eroaminen. Kyseessä on vaihtoehto, joka ei ole yhdenkään hallituspuolueen intresseissä tällä hetkellä. Tämä siksi, että vaikka uutta hallitusta voitaisiin yrittää muodostaa ilman uusia vaaleja, olisivat uudet vaalit todennäköiset. Jos hallitus eroaisi, eronpyynnön presidentille jättäisi koko hallituksen puolesta pääministeri. Tätä seuraisi tilaisuus, jossa koko hallitus olisi paikalla ja presidentti myöntäisi eron. Eron jälkeen presidentti pyytäisi hallitusta jatkamaan toimitusministeriönä siihen saakka, kunnes uusi hallitus on nimitetty. –On hyvä muistaa, että maassa täytyy olla parlamentaristisen periaatteen mukaisesti poliittisesti vastuussa oleva hallitus ja tätä toimitusministeriö ei oikein täytä. Edellisen kerran Suomessa nähtiin toimitusministeriö tämän vuoden keväällä, kun Juha Sipilän hallitus jätti eronpyyntönsä presidentille noin kuukausi ennen eduskuntavaaleja. Tällöin toimitusministeriö oli vallassa noin kahden kuukauden ajan. Kaksi kuukautta on kuitenkin liian pitkä aika ilman hallitusta. Skenaario 3: Uudet vaalit Uudet vaalit näyttävät tällä hetkellä erittäin epätodennäköisiltä, sillä sekä sdp:n että keskustan kannatus ovat alamaissa ja uusien vaalien jälkeen hallituskokoonpano muuttuisi. Jos kuitenkin olisi niin, että uudet vaalit järjestettäisiin, ilmoittaisi pääministeri presidentille, ettei hallitus pysty jatkamaan työskentelyä. Mahdollinen eduskunnan hajottaminen tapahtuu pääministerin aloitteesta ja myös vastuu siitä on pääministerillä. –Sdp:llä ja keskustalla ei ole mitään halua uusille vaaleille. Myöskään vihreillä on siihen tuskin mitään haluja. Tämä siksi, että uudet vaalit olisivat hallituspuolueille suuri riski. Uusien vaalien jälkeen nykyiset hallituspuolueet eivät pääsisi enää edistämään vaaliohjelmaansa, Ruostetsaari sanoo. Ruostetsaaren mukaan uusien vaalien jälkeen hallitusohjelmaan tulisi myös suuria muutoksia. –Mitä on seurannut perussuomalaisten ja kokoomuksen kommentteja, muutokset olisivat todellisia. Tämä siksikin, että uusien vaalien jälkeen perussuomalaiset olisivat todennäköisesti suurin puolue. Vaikka epäluottamusta löytyy, hallituksen kannalta turvallisin vaihtoehto on, että luottamus saadaan kuntoon. Ruostetsaaren mukaan hallituksen kannalta paras vaihtoehto olisi jatkaa ennallaan.