Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Moni kiukkuinen odottaa peruuntuneen ulkomaanmatkan rahoja takaisin - se kiukku tarjoaa kotimaan lomakohteille iskun paikan

Jos nyt ei elettäisi korona-aikaa, moni olisi varmaan pakannut matkalaukkunsa. Lentoasemalla juotaisiin kuohuviinit, kun edessä on pitkä viikonloppu. Edessä on pitkä viikonloppu. Mikäs sen mukavampaa kuin viettää kevään juhlaa vaikkapa Prahassa tai pistää rai-rai -bileet pystyyn Costa del Solilla. Tällä kertaa vappuviuhka viuhuu kotona. Se näkyy kaikessa matkailuun liittyvässä ansaintalogiikassa. Lentoyhtiö Finnair kertoi keskiviikkona isoista miinuksista (satakunnankansa.fi 2 9.4.). Finnairin liikevaihto laski 16,0 prosenttia vertailukaudesta ja oli 561,2 miljoonaa euroa. – Helmikuusta alkaen koronavirus käänsi liikevaihdon suunnan dramaattisella tavalla, jolle ei löydy vertailukohtaa koko kaupallisen lentoliikenteen satavuotisesta historiasta, totesi Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner tiedotteessa. Samaa kertovat uutiset maailmalta. Alkuviikosta kävi ilmi, että Norwegian taistelee tulevaisuudestaan. Sen koneista valtaosa pysyy maassa ensi vuoden kevääseen asti. SAS on antanut irtisanomisvaroituksen 5 000 ihmiselle. Matkailubisneksessä valmistaudutaan siihen, että koronasta toipuminen vie vuosia. Alkuvaiheessa ajateltiin, että kuluva vuosi on tällä taputeltu ja sitten taas mennään. Nyt on toinen ääni kellossa. Finnairin Manner on sitä mieltä, että yhtiön matkustajamäärän paluu vuoden 2019 tasolle vie 2–3 vuotta. Mutta palaavatko matkustajat esimerkiksi etelän lennoille, se riippuu paljon matkanjärjestäjistä. Somessa moni purkaa kiukkuaan, kun peruuntuneesta matkasta ei kuulu rahoja takaisin. Vaikka tilanne on matkanjärjestäjillekin vaikea, rahojaan odottavat eivät ymmärrä, miksi yksi järjestäjä toimii nopeammin kuin toinen. Tämä kaikki vaikuttaa siihen, keneltä seuraava matka varataan vai varataanko keneltäkään. Sitäkin moni nyt miettii, pitääkö lomalla ylipäätään lentää maailman ääriin. Kotoilu ei enää tunnu pakkokotoilulta. Moni satsaa nyt kotiin. Ehkä seuraava satsauksen kohde on kotimaan matkailu. On mielenkiintoista nähdä, kummat elpyvät ensin, kotimaan rengasreissut vai lomalennot etelään. Bussi- ja junaliikenteelle sekä kotimaan matkakohteille kesä 2021 voi olla iskun paikka.