Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri

Satakunnan tiestö rapautuu nykykuormien alla – siltarumpupoliitikot olisivat panneet pelkästään satamien kautta kulkevilla tonneilla pääväylät kuntoon ajat sitten

Metsäteollisuuskonserni Metsä Groupin hallitusneuvottelujen kynnyksellä julkistamat investointisuunnitelmat tuovat toteutuessaan uutta teollista tuotantoa Satakuntaankin ja vahvistavat Rauman asemaa teollisuuskeskittymänä. Metsä Fibre Oy ilmoitti suunnittelevansa 200 miljoonan euron investointia mäntysahatavaran tuotantolaitokseen. Mittaluokaltaan maailmanluokan teollinen tuotanto on ajastaan jälkeen jääneiden kulkuväylien päässä. Etenkin valtatie 8:n parantamisesta on jauhettu jo sukupolvien ajan. Monta ikäluokkaa kansanedustajaehdokkaita on sitä ajanut, viimeksi muutama viikko sitten. Hallitustunnustelija, sdp:n puheenjohtaja Antti Rinne antoi haastattelussaan (Yle) ennakkoon tukensa Metsä Groupin Kemin uuden sellu- ja biotuotejalostamon tuki-investoinneille. Pohjoisessa tarvitaan kasvavaa raakapuun tarvetta varten parannuksia esimerkiksi tieverkkoon. Kuvittelisi saman perustelun pätevän täälläkin. Raumalle suunnitellun uuden sahalaitoksen vuotuinen mäntytukkien käyttö ja kuljetustarve olisi noin 1,5 miljoonaa kuutiometriä raakapuuta. On perusteltua odottaa, että tämä olisi vahva lisäperustelu maakunnan liikenneverkon modernisoinnille. Jo nyt Raumalla sellutehdas käyttää noin 3,2 miljoonaa kuutiometriä raakapuuta ja UPM:n paperitehdas 1,3 miljoonaa kuutiota kuusipuuta ja runsaat 160 000 tonnia sellua. Väyläverkon päässä on lisäksi kaksi merkittävää satamaa. Rauman sataman kautta kulki viime vuonna tavaraa noin 5,8 miljoonaa tonnia ja Porin satamien kautta noin 3,9 miljoonaa tonnia. Voi kuvitella, että jossain muussa maakunnassa siltarumpupoliitikot olisivat pelkästään näillä tonnimäärillä saaneet asiat hoidettua kuntoon ajat sitten. Satakunnassa ajellaan tiestöllä, jonka perusta on vuosikymmenten takaa ja rautateillä kiskotukset eivät tahdo kestää nykykuormia. Samaan aikaan kasvukeskusten välille viritellään kokonaan uusia raiteita ja huippunopeita junayhteyksiä. Maakunnan tilanne ei ole aivan valoton, sillä valtatie 12:lle rakennetaan levennystä ja parannuksia Säkylä-Huittinen -tiejaksolle. Valtatie 8:n parantamista olisi entistä tähdellisempi jatkaa, sillä tonnien lisäksi valtatiellä liikkuu lähitulevaisuudessa nykyistä enemmän työmatkalaisia.