Ladataan
Pääaiheet Verokone 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri

Söörmarkun uudessa risteyksessä ajonopeudet on sovitettava vallitseviin olosuhteisiin

Satakunnan Kansa uutisoi (27.10.), että "Söörmarkun uudessa risteyksessä piilee vaara, sanovat raskaan liikenteen kuljettajat: Aivan varmasti siinä on talvella joku metsässä." Söörmarkun eritasoliittymässä pyritään noudattamaan jatkuvan liikennevirran periaatetta, jolloin ajoneuvot eivät joutuisi rampeilla pysähtymään. Suorat rampit on Söörmarkussa liitetty risteävään tiehen (vt 23) tasoliittymillä. Suomessa eritasoliittymien rampeilla periaatteena on, että niissä ei käytetä nopeusrajoitusmerkkejä. Rampit mitoitetaan niin, että kuljettaja voi ennakoida ajotilanteen riippumatta päätien ja risteävän tien nopeusrajoituksista. Voimassa olevan tieliikennelain mukaan ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Maantiellä on myös oltava joka paikassa asetuksen mukainen pysähtymisnäkemä. Söörmarkun eritasoliittymän puolisuoran rampin pienin kaarresäde on noin 75 metriä, joka vastaa suunnitteluohjeen mukaan noin 40 km/h ajonopeutta kaarteessa. Väylän ohjeen "Yleisohjeet liikennemerkkien käytöstä" mukaan "Enimmäisnopeussuositus" -merkkiä voidaan käyttää, jos suositusarvo alittaa vähintään 20 km/h tienosalla olevan nopeusrajoitusarvon. Muussa tapauksessa ei nopeussuositusta merkitä. Söörmarkun vasemmalle kaartuvan tielinjauksen ennakoitavuutta ja havaittavuutta voidaan parantaa asettamalla heti risteyssillan jälkeen "Enimmäisnopeussuositus 40 km/h" -merkki ja kaarteen taakse ennen erikoiskuljetusreitin liittymää muutama "Kaarteen suuntamerkki". Pekka Rajala Tieliikennejohtaja, Väylä