Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Urheilun sponsorituloista voi kadota tänä vuonna kymmeniä miljoonia euroja

Urheiluseurojen talous joutui koville, kun toiminta pysähtyi koronavirusepidemian takia. Tulot pääsylipuista ja ravintolamyynnistä jäävät saamatta niin kauan kuin sarjat ovat tauolla. Ja kun sarjat käynnistyvät, tuloissa on jyrkkä pudotus ainakin niin kauan kuin hallituksen määräämät yleisörajoitukset ovat voimassa. Näiden lisäksi seurojen taloutta uhkaa sponsoritulojen reipas väheneminen, suorastaan romahtaminen. Syynä on Suomen talouden, urheilusarjojen ja kilpailutoiminnan pysähtyminen sekä koronavirusepidemiaa seuraava taantuma. Vuosikymmenen ajan jatkunut sponsoritulojen kasvu taittuu rumasti, sillä yrityksillä on rahaa käytettävissä aiempaa vähemmän. – Kun talouskriisi iskee, markkinointi ja sponsorointi ovat yleensä ensimmäisiä kohteita, josta yritykset leikkaavat, Sponsorointi & Tapahtumamarkkinointi ry SJTM:n puheenjohtaja Risto Oksanen sanoo. – Sponsorointia voi olla vaikea perustella, jos samanaikaisesti lomautetaan väkeä tai jopa iritisanotaan. Oksanen arvioi sponsoripotin putoamista merkittäväksi, mutta ei esitä lukuja. Sponsoroinnin suunnitteluun ja mittaamiseen erikoistuneen Sponsor Insight-yhtiön tutkimusjohtaja Klaus Virkkunen antaa varsin synkän arvion. – Markkinan sukellus riippuu niin monesta asiasta, että sitä on aika vaikea arvioida. Mutta ei varmasti paljoa heitä, jos pudotus on tänä vuonna 20–30 prosenttia, Virkkunen sanoo. – Ja jos Suomi on koko kesän kiinni ja kaikki alkaa vasta syksyllä tai myöhemmin, voi sponsorimarkkina dropata enemmänkin. Virkkusen mukaan pelkästään festivaalit ovat solmineet sponsorisopimuksia kymmenen miljoonan euron arvosta. Tämä kaikki voi olla menetettyä rahaa, jos Suomessa ei järjestetä koko kesänä yhtään isoa tapahtumaa. Kaikkiaan urheilu, kulttuuri ja muut tapahtuvat menettävät tänä vuonna kymmeniä miljoonia euroja sponsorirahaa. Viime vuonna Suomen sponsorimarkkinan arvo oli Sponsor Insightin tutkimuksen mukaan 260 miljoonaa euroa. Tästä urheilun potti oli 162 miljoonaa euroa ja kulttuurin 45 miljoonaa euroa. Muiden osuus oli sponsoroinnista 53 miljoonaa euroa. Urheilun sponsorituloihin vaikuttaa tietenkin se, millaisella aikataululla sarjat käynnistyvät, kuinka paljon otteluihin voidaan ottaa yleisöä ja niin edelleen. – Eniten kärsivät varmaankin sellaiset lajit ja sarjat, jotka eivät pysty täyttämään sopimusehtoja esimerkiksi näkyvyyden osalta toiminnan ollessa pysähdyksissä ja joilla sponsoroinnin osuus koko tulovirrasta iso, Virkkunen sanoo. Koronavirusepidemia vaikuttaa sponsorointiin myös muuten kuin leikkaamalla rahavirtoja. On myös positiivisia vaikutuksia. – Kaikenlaiseen sponsorointiin tule huomattavasti vahvempi arvolataus kuin on ollut aikaisemmin. Se on yrityksiltä kannanotto, että haluavat tukemansa urheilun tai kulttuurin säilyvän, SJTM:n Oksanen sanoo. Hän muistuttaa, ettei yritysten tarve tavoittaa tietyn kohderyhmän asiakkaita ei ole kadonnut mihinkään ja urheilu on tähän yhä mainio väline. – Viesti menee paremmin perille kun se tapahtuu heille merkittävien asioiden merkeissä. Koronavirusepidemia on myös kiihdyttänyt digitaalisilla tarjottavien palveluiden käyttöä ja tarjontaa. Myös urheilu voi hyötyä siitä etenkin kun yhteisöllisyyden tarve on kriisiaikana vahvistunut ja verkkopalvelut tarjoavat uudenlaisen mahdollisuuden esimerkiksi etäkannattamiseen. – Tämä avaa mahdollisuuksia uusiin tulolähteisiin. Esimerkiksi Saksan nelosdivisioonan Lokomotive Leipzig myi 120 000 lippua 8. toukokuuta pelattuun kuvitteelliseen otteluun. Seuran yleisökeskiarvo normiotteluissa on noin 3 000 henkeä, Oksanen kertoo. Seurojen talouden kannalta oleellista kuitenkin on, että kilpailutoiminta pääsisi mahdollisimman pian käyntiin. – Kaikessa toiminnassa pitää olla ydin. Jalkapalloseuralla se on jalkapallo.