Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri

VR:n pääkonttorissa puidaan veturinkuljettajien saamia tekstiviestejä – Tästä on kyse työvuorokiistassa, joka uhkasi pysäyttää Helsingin lähijunat

Helsingissä sijaitsevassa VR:n pääkonttorissa jatkettiin maanantaina neuvotteluja kiistassa, joka koskee työvuorojen ilmoittamista veturinkuljettajille. Pääkaupunkiseudun lähijunaliikenne uhkasi seisahtua kiistan vuoksi maanantaina, mutta työnseisaus peruutettiin viime hetkillä. Kiista sai alkunsa, kun VR päätti uudistaa tapaansa ilmoittaa työvuoroista. Uudessa mallissa VR ei enää ilmoita työvuoroluetteloiden ulkopuolella oleville veturinkuljettajille seuraavan päivän työvuoroja tekstiviestillä, vaan kuljettajien on tarkistettava itse vuoronsa vapaa-ajallaan VR:n tietojärjestelmästä. Sen voi tehdä kännykällä. Muutos koskee veturinkuljettajia tekemiä työvuoroja, joista käytetään nimitystä heittovuoro. Niiden avulla paikataan esimerkiksi sairastapauksia. Työntekijöitä edustavan Rautatiealan unioni (RAU) on kertonut aiemmin, että työnseisausilmoituksen taustalla oli työnantajan työehtosopimuksen vastainen toiminta. RAU siis katsoo, että VR:n tekemä muutos työvuorojen ilmoittamisjärjestelyihin rikkoo työehtosopimusta. "Tämä on pieni asia" Työnantajia edustavan Paltan mukaan uusi työvuorojen ilmoittamistapa on otettu käyttöön osana VR:n järjestelmäuudistusta. Sen yhteydessä kuljettajille ei tule enää tekstiviestiä, mutta vuorot näkyvät erillisessä puhelimella käytettävässä sovelluksessa. Toimitus tavoitti työnantajaa edustavan Paltan neuvottelujohtajan Janne Laitisen , joka oli maanantaina matkalla neuvotteluun. – Emme ole päässeet sopuun missään muodossa, hän sanoo. Hänen mukaansa keskeinen syy kiistaan on se, ilmoitetaanko työvuoroista veturinkuljettajille tekstiviestillä vai sovelluksen kautta. – Tämä on erittäin pieni asia, joka koskee yksittäistä kuljettajaa noin kymmenen kertaa vuodessa, Laitinen sanoo. Laitisen arvion mukaan muutos koskee muutamia satoja lähiliikenteen veturinkuljettajia. Hän moittii suunniteltua työtaistelua laittomaksi, koska Paltan ja RAU:n välillä on voimassa työehtosopimus. Työntekijät eri linjoilla Rautatiealan Unionin Helsingin veturinkuljettajien osasto ry:n varapuheenjohtaja Topi Lajunen on eri linjoilla kuin Laitinen. – Työtaistelu ei ole laiton ennen kuin se sellaiseksi todetaan työtuomioistuimessa, hän sanoo. Lajusen mukaan muutoksessa on kyse periaatteellisesti suuresta asiasta. – Jos tämä (työvuorojen katsominen VR:n järjestelmästä) hyväksyttäisiin, niin mikään ei estä työnantajaa siirtämästä samaan järjestelmään muita toimintoja, joita työntekijä joutuisi käyttämään omalla vapaa-ajallaan, Lajunen sanoo. Hän arvioi, että seuraavaksi vapaa-ajalla tehtäväksi työksi voitaisiin siirtää työnantajan puolelta esimerkiksi poikkeustilanteiden raportointia. Uusi verkkosivun kautta toimiva työvuorojärjestelmä on Lajusen tietojen mukaan jo käytössä. – Tänään he ottivat sen käyttöön, mutta siihen ei ole saatu riittävää perehdytystä. Siinä ei ole samoja ominaisuuksia käytössä, joita edellisessä järjestelmässä oli. Se on otettu käyttöön keskeneräisenä, Lajunen sanoo.