Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Ajanviete Tähtijutut Näköislehti Kulttuuri Porilaine Urheilu Live

Vähäluminen talvi on tehnyt hiihtämisestä harvojen huvia

Hiihtoloma ei ole enää vuosiin ollut hiihtämistä varten. Helmikuisia hankia löytyy näillä leveysasteilla enää muistoista tai Lapissa lomailevien lähettämistä kuvaterveisistä. Ei ihme, että koululaisten vapaata viikkoa kutsutaan talvilomaksi. Talvesta puhuminenkin alkaa näinä aikoina olla hupenevaa perinnettä. Isoista massahiihtotapahtumista sekä Pirkan hiihto että Finlandia-hiihto jäävät tältä talvelta lykkimättä. Syynä on tietysti vähälumisuus. Talkooväen isot ponnistelut valuvat hukkaan, kun pakkasjaksot ovat lyhyitä, päivälämpötilat pysyvät plussan puolella, ja sateet tulevat lumen sijaan vetenä. Järvien jäille tai viljelysten päälle on vielä vähemmän asiaa. Hankikannon sijaan peltoja peittää vesi. Lauhat talvet ja toistuvat vesisateet eivät ole silti syöneet hiihdon suosiota. Vaikka mustassa metsässä kiemurteleva hiihtorata on erikoinen näky, harrastajia olot eivät oudoksuta. Tykkilumella pohjustetuilla baanoilla on riittänyt vilskettä. Kankaanpään älyladuksi kutsuttu 1,8 kilometrin lenkki avattiin jo isänpäivänä. Kuntoilijoita, kilpahiihtäjiä sekä päiväkotilasten ja koululaisten ryhmiä on riittänyt ruuhkaksi asti. Laturaivoltakin on vältytty. Pienet ja vanhat tai hitaat ja nopeat hiihtäjät ovat mahtuneet samalle uralle. Urheilumaallikot ihmettelevät kamppailua luonnonvoimia vastaan: Miksi pyrkiä hiihtämään, kun ei ole lunta? Miksi lunta säilötään kesän yli tai sähköä käytetään tykittämisen energialähteenä? Heille voi vastata, että lyhyen tykkilumiladun tekeminen ei ole erityisen kallista. Säilölumen peitteenä oleva sahanpuru on halpaa, eivätkä sähkölaskut tai kuljettaminen niele omaisuuksia. Kokonaan eri asia olisi, jos Kankaanpään Niinisalon ja Tampereen Teivon välinen 90 kilometrin Pirkan hiihdon reitti pitäisi rakentaa tykkilumesta. Lahden liikuntatoimenjohtaja Tommi Lanki laski Salpausselän ensilumen ladun vuosihinnaksi 10 000 euroa ja huomautti, että yhden tekonurmen lämmitys maksaa talvikaudella tuhat euroa vuorokaudessa. Itse asiassa vähäluminen talvi on halvempi kuin perinteinen kunnon talvi. Normaalisti latukoneella ajetaan esimerkiksi Kankaanpäässä 450 tuntia talvessa. Ajomäärä on jäänyt nyt murto-osaan tavanomaisesta, kun ylläpidettäviä reittejä ei ole kuin yksi.