Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Huippunopeasti ammattiin

Onnittelut Heidi Javanaiselle erinomaisesta suorituksesta ja kiitos Kari Sunille joustavista opintopoluista kertovasta artikkelista (SK 6.10). Tällaisia juttuja olisi hyvä saada lisää! Jokaisen nuoren pitäisi perusopetuksesta saada riittävät tiedot ja taidot toisella asteella pärjäämistä varten. Lähes kaikki läpäisevät peruskoulun, mutta käytännössä monen nuoren luku-, kirjoitus- ja laskutaidot jäävät niin heikoiksi, että ne vaikeuttavat ja rajoittavat heidän arkipäiväänsä ja jatko-opintojaan. Tilanne on kestämätön. Ammattikoulun tehtävänä on tuottaa osaamista ja valmiudet jatko-opintoihin, mutta nyt sille yritetään sysätä vastuu myös perusopetuksen puutteiden paikkaamisesta ja syrjäytymisvaarassa olevien nuorten pelastamisesta. Oppivelvollisuuden laajentaminen ei ratkaise perusopetuksen heikkoja oppimistuloksia. Nyt myös siellä tarvitaan merkittäviä kehittämistoimia, joilla varmistetaan, että 9 vuoden koulutuksen jälkeen jokainen nuori osaa varmasti lukea, kirjoittaa ja laskea. Tulokset eivät myöskään parane pelkästään kuraattoreita, psykologeja ja muita tukihenkilöitä lisäämällä. Yltiöyksilöllisyyden ja itseohjautuvuuden sijaan keskiöön tulisi nostaa opettajat ja opetus, joka antaa onnistumisen kokemuksia ja ylläpitää opiskelumotivaatiota. Oppivelvollisuuslain rinnalla on tarkoitus säätää laki myös tutkintokoulutukseen valmentavasta koulutuksesta, jonka tavoitteena, nykyisistä nivelvaiheen koulutuksista poiketen, olisi antaa valmiuksia sekä lukio- että ammatilliseen koulutukseen siirtymiseen. Opiskelijan ei tarvitsisi vielä valmentavan koulutuksen aloittaessaan tietää, aikooko hän hakeutua lukiokoulutukseen vai ammatilliseen koulutukseen. Valmentavaa koulutusta voisivat toteuttaa kunta, lukio- ja ammatillisen koulutuksen järjestäjä. Tavoitteena on, että järjestäjät muodostaisivat yhteistyöverkoston, jolla varmistetaan alueellinen saatavuus ja saavutettavuus. Verkoston olisi hyvä ottaa tehtäväkseen myös toisen asteen koulutuksen kehittämisen. Palaan vielä ennen koronaa käytyyn keskusteluun (SK 9.3.20), jossa Satakunnan oppilaitosten johtajat monipuolisesti vakuuttivat, että yhteistyö toimii ja hankkeita sekä kokeiluja on käynnissä ja valmisteilla. Nyt kannustaisin oppilaitoksia ottamaan edelläkävijän roolin ja rakentamaan yhteistyömallin, jolla valmentava koulutus ja toisen asteen yhteistyö Satakunnassa toteutetaan.