Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu MM-kiekko Eurovaalikone Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri Eurovaalitulos

Kimi Räikkönen säväytti harjoitusvauhdillaan – Suomalaiskonkari ja tallipäällikkö toppuuttelevat odotuksia: "Ei kuulu tapoihini innostua"

Kimi Räikkösen uuteen työnantajaan, Alfa Romeon F1-talliin on ladattu talvikuukausien aikana suuret odotukset. Tallin johto puhui syksystä lähtien, että tavoitteena on nousta viime kauden kahdeksannelta sijalta jopa valmistajien MM-neloseksi. Innostus kasvoi entisestään, kun talli esitteli talvitesteissä Simone Restan suunnitteleman C38-auton, joka oli paitsi näyttävä myös nopea ja hyvin ajettava – ainakin testien ensimmäisellä viikolla. Kauden avausosakilpailun, Australian GP:n ensimmäisenä harjoituspäivänä Räikkönen kellotti toisissa vapaissa harjoituksissa koko joukon kuudenneksi nopeimman ajan. Hän hävisi nopeimmalla vedollaan ex-tallikaverilleen Sebastian Vettelille vain 0,099 sekuntia ja löi toisen Ferrari-kuljettajan Charles Leclercin 0,182 sekunnilla. Toinen Alfa Romeo -kuljettaja Antonio Giovinazzi puolestaan jäi parhaalla vedollaan Räikkösen ajasta 0,721 sekunnin päähän. Harjoitukset ovat tunnetusti vain harjoituksia, mutta monet ehtivät jo innostua Räikkösen nopeimmasta harjoitusvedosta. –Vettel ja Räikkönen 0,1 sekunnin päässä toisistaan toisten harjoitusten lopussa. Tällaista olisi kehuttu Kimin kohdalla hyväksi suoritukseksi jo viime vuonna, ja nyt hän teki sen Alfa Romeolla, esimerkiksi F1:lle töitä tekevä freelance-toimittaja Chris Medland tviittasi . Räikkönen sai kohdata harjoitusten jälkeen innostuneita ihmisiä, jotka kyselivät häneltä toisten harjoitusten vauhdista. Suomalaisveteraani on ensimmäisestä testipäivästä lähtien sanonut, että C38-auton todellinen vauhti nähdään vasta ensimmäisessä tosipaikassa – lauantain aika-ajoissa. Sama linja jatkui perjantain harjoitusten jälkeen. –Räikköseltä kysyttiin, innostuiko hän kuudennesta sijasta. ”En. Ei kuulu tapoihini innostua" , Motorsportin toimittaja Pablo Elizalde tviittasi Albert Parkin varikolta. Räikkösen suhtautuminen tilanteeseen on varmasti paikallaan, sillä vaikka Vettel oli vain vähän hänen edellään, kuvaavampi fakta Ferrarin vauhtiin liittyen lienee se, että Vettel hävisi harjoitusten pohja-ajan tehneelle Lewis Hamiltonille peräti 0,873 sekuntia. Ferrarin SF90-auton ruuvia kiristettäneen lauantain aika-ajoihin selvästi. Alfa Romeon tallipäällikkö Frédéric Vasseur rauhoitteli talliinsa kohdistuneita odotuksia jo aikaisemmin. Vaikka monet ovat toivoneet, että keskikastin tallit – mukaan lukien Alfa Romeo – pystyisivät kuromaan kiinni kärkitallien tekemää eroa, Vasseurin mukaan se ei ole todennäköistä. –Ero ei ole (alkukaudesta) niin iso kuin viime vuosina, koska kärkitallit taistelivat viime kaudella pitkään maailmanmestaruudesta ja pääsivät näin uuden autonsa kimppuun muita myöhemmin. Nyt he ovat täydessä vauhdissa vuoden 2019 autonsa kanssa ja kehittävät autoaan paljon nopeammin kuin keskikastin tallit, Vasseur sanoi Australiassa Motorsportin mukaan. Yleisesti ottaen Räikkönen oli perjantaina varsin tyytyväinen uuteen työkaluunsa. –Hyvä päivä. Ei ollut isoja ongelmia. Voimme yhä parantaa joitakin säätöjä, mutta kokonaisuudessaan auto tuntui aika hyvältä. Odotan innolla lauantain aika-ajoa. Kärkitallien takana kaikki on mahdollista.