Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Vaalikone Tähtijutut Urheilu Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Liikenneväylät paranevat, vaan vielä kun rahat löytyisivät

Ajankohtaisen eduskuntavaalikamppailun väliarviona voi todeta, että yksi näiden seutujen asia on etenemässä. Ei taida olla yhtään paneelia tai tilaisuutta, ettei läntisen Suomen kulkuyhteyksien parantamisen tärkeyttä ole nostettu esiin. Tuki liikenneväylien kohentamiselle on liikuttavan yksimielistä. Maan länsireunan kahdeksan kauppakamarin yhteenliittymä on teettänyt näyttävän selvityksen Uudeltamaalta Varsinais-Suomeen, Satakuntaan ja Pohjanmaan maakuntiin ulottuvan bisnesvyöhykkeen liikenneverkkotarpeista. Vyöhykkeellä teollisuus valmistaa vuosittain noin 60 miljardin euron edestä tavaraa vientimarkkinoille. Elinkeinoelämän vaatimuksena on korjausvelan runteleman tie- ja rataverkon parannusten rahoituksen olennainen kasvattaminen, koska toimiva liikenneverkko on merkittävä tekijä kilpailukyvylle globaalissa kilpailussa. Koska valtion väyläbudjetti ei riitä korjaus- ja investointivelan hoitamiseen, kauppakamarit ehdottavat 12-vuotista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa. Tarvittaessa siihen voitaisiin virittää erillisiä rahoitus- ja yhtiömalleja. Yksityisten rahoittajien lisäksi olisi harkittava valtion osuutta lainanottajan edullisemman koron vuoksi. Valtatie 8:n Satakunnan osuuden kohentaminen on saanut taas vaalisesonkina huomiota ja yksimielisyyttä tuekseen puolueista laidasta toiseen. Viimeksi kuluvalla viikolla Rauman Yrittäjien vaalipaneelissa kasitien nostaminen nykyaikaistaminen sai kannatusta ja tieremontti luvataan hoitaa tavalla tai toisella. Jotenkin tämä on tuttua jo monelta vuosikymmeniltä. Jo usea sukupolvi ehdokkaita käyttänyt on käyttänyt valtatiealoitetta yhtenä astinlautana parlamenttiin. Osakorjauksia on saatu aikaan, mutta perustaltaan kasitie edustaa menneiden vuosien tieteknologiaa. Olennainen osuus liikenneverkon kohentamista on pitävien rahoituspäätösten saaminen maaliin. Kauppakamarien 12-vuotisen kehittämisohjelman ja kasitie-aloitteiden heikkoutena on se, että todellinen suunnitelma rahoituksesta puuttuu. Vaihtoehtoja on vähän eli veronmaksajat ja tienkäyttäjät jollakin veromuodolla tai maksujärjestelyllä. Vaalikentillä ja -toreilla kannattaakin nyt kysellä ehdokkailta miten ideat katetaan. Jo usea sukupolvi ehdokkaita käyttänyt on käyttänyt valtatiealoitetta yhtenä astinlautana parlamenttiin.