Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Eurovaalitulos Eurovaalikone Satakunta Urheilu MM-kiekko Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Etiopian lento-onnettomuudessa käytetylle Boeing 737 Max 8 -koneille lentokielto Euroopassa

Etiopian lento-onnettomuudessa maahan syöksyneen Boeing 737 Max 8 -konetyypin käyttö kielletään Euroopassa tiistai-iltana kello 21 alkaen. Kiellon määräsi Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA. Päivän aikana useat maat, kuten Saksa, Ranska, Britannia, Australia, Singapore ja Malesia liittyivät maihin, joissa Boeing 737 Max -koneilla ei toistaiseksi lennetä. Myös lentoyhtiö Norwegian ilmoitti pitävänsä konetyypin 18 konettaan maassa toistaiseksi. Yhdysvaltain lentoviranomainen FAA pitää koneet ilmassa. Se ilmoitti lentoyhtiöille maanantaina, että 737 Max 8 -kone on yhä turvallinen lentää. FAA kertoi muun muassa keräävänsä tietoa turmasta ja ryhtyvänsä toimiin, mikäli se huomaisi turvallisuusongelmia. Yhdysvalloissa kuitenkin vaadittiin maan seuraavan muiden maiden esimerkkiä. –Niin kauan kun emme tiedä onnetomuuksien syitä, on noussut vakavia epäilyksiä siitä, onko koneiden käyttöönottoa kiirehditty ilman lentäjien asianmukaista koulutusta, sanoi demokraattien presidenttiehdokas, senaattori Elizabeth Warren . Kaksi turmaa Konetyyppi on ollut kahdessa tuhoisassa turmassa viiden kuukauden sisällä. Sunnuntaina Ethiopian Airlinesin matkustajakoneen turmassa kuoli 157 ihmistä Etiopiassa. Lokakuussa 189 ihmistä menehtyi Lion Airin turmassa Indonesiassa. Tiistaina lähes 40 prosenttia Boeing 737 Max -koneista pidettiin maassa. Niitä on yhteensä 371. Uutistoimisto Reuters siteeraa asiassa Flightglobal -julkaisua. Kyseisissä koneissa on 737-konetta suuremmat moottorit, jotka käyttävät vähemmän polttoainetta. Ne tuotiin markkinoille vuonna 2017. Kansainvälisen ilmakuljetusliiton IATA:n pääsihteeri Alexandre de Juniac sanoi tiistaina, että Ethiopian Airlinesin turmasta täytyy saada tutkinta valmiiksi ennen kuin siitä vedetään johtopäätöksiä. –Olemme aina olleet sillä kannalla, että odotamme tutkinnan tuloksia ennen johtopäätösten tekoa, Juniac sanoi toimittajille Singaporessa Reutersin mukaan. IATA edustaa 260:tä lentoyhtiöitä maailmanlaajuisesti. BBC:n mukaan Lion Airin turman tutkijat ovat kertoneet, että lentäjät olivat ponnistelleet koneen automaattisen järjestelmän kanssa, jonka tarkoitus on estää koneen sakkaaminen. Kyseessä on uusi toiminto koneessa. Ei ole vielä selvillä, oliko se syynä sunnuntain turmaan. Ohjelmistoja päivitetään Amerikkalainen konevalmistaja Boeing kertoi, että 737 Max 8 -koneiden ohjelmistoja päivitetään seuraavien viikkojen kuluessa. Yhtiö kertoi, että se on useita kuukausia kehittänyt päivitystä, joka on "suunniteltu tekemään jo valmiiksi turvallinen lentokone vielä turvallisemmaksi". Boeing ei viitannut sunnuntain turmaan, kun se kertoi ohjelmistopäivityksestä. Yhtiö otti kuitenkin osaa turmassa kuolleiden läheisille. Yhdysvaltain lentoviranomainen FAA ilmoitti lentoyhtiöille maanantaina, että 737 Max 8 -kone on yhä turvallinen lentää. FAA kertoi muun muassa keräävänsä tietoa turmasta ja ryhtyvänsä toimiin, mikäli se huomaisi turvallisuusongelmia. Ethiopian Airlinesin lento 302 Nairobiin syöksyi peltoalueelle pian lentoonlähdön jälkeen Addis Abebasta sunnuntaina. Kone syttyi palamaan maahansyöksyssä. Siksi voi viedä viikkoja tai kuukausia ennen kuin kaikki uhrit on tunnistettu. Kuolonuhrien joukossa oli 35 eri maan kansalaisia. YK:n työntekijöitä heistä oli 21. Lentokoneen mustat laatikot löydettiin maanantaina. Jos tallenteet ovat pysyneet vahingoittumina, turman syy voi selvitä nopeasti. Boeing on amerikkalainen lentokonevalmistaja. Boeing 737 Max -koneet ovat viimeisimpiä malleja yhtiön menestyksekkäässä 737 -linjassa. Siihen kuuluvat Max 7, 8, 9 ja 10. Tammikuun loppuun mennessä Boeing oli valmistanut Max 8 -koneita yhteensä 350. Se on saanut niistä yhteensä 5 011 tilausta. Max 7 ja 10 -malleja on määrä valmistaa tulevina vuosina. Turmakone Ethiopian Airlines tilasi Max 8 -koneita yhteensä 30. Turmakone tuotiin Etiopiaan heinäkuussa 2018. Sille tehtiin perusteellinen huolto 4. helmikuuta. Turmapäivän aamuna koneella oli lennetty Etelä-Afrikan Johannesburgista Etiopian Addis Abebaan. Lento 302 lähti Addis Abebasta kohti Kenian Nairobia, mutta se syöksyi maahan pian lentoon lähdön jälkeen.