Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu MM-kiekko Eurovaalikone Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri Eurovaalitulos

Vanhus pahoinpideltiin kuoliaaksi hoivakodissa – Pihlajalinnan toimitusjohtaja myöntää, että ongelma oli tiedossa: ”Tämä on yksittäistapaus”

Pihlajalinnan toimitusjohtajan Joni Aaltosen mukaan Pihlajalinna oli kyseenalaistanut lietolaisessa Setälänpihan palvelukodissa asuneen aggressiivisen asiakkaan hoitoon ottamisen alun perinkin. –Tapauksen opetus on se, että meidän pitää vielä nykyistäkin tarkemmin käydä tilaajan kanssa läpi, soveltuuko asiakas meille. Tämä on yksittäistapaus, josta olemme tietysti hyvin järkyttyneitä. Ylen MOT kertoi, että Setälänpihan palvelukodissa asunut 76-vuotias nainen pahoinpideltiin hengiltä alkuvuodesta. Ylen mukaan nainen oli ollut iltaruokailulla hoivakodin yhteisissä tiloissa, mistä hän oli lähtenyt omaan huoneeseensa. Huoneita oli hiljattain vaihdettu, eikä muistisairas nainen ollut löytänyt omaan huoneeseensa, vaan eksyi matkalla palvelukodin miesasiakkaan huoneeseen. Huoneen asukas oli Ylen mukaan ollut henkilökunnan valvonnassa yhteisissä tiloissa, mutta palannut huoneeseensa yksin. Huoneeseensa palattuaan mies oli pahoinpidellyt naisen ja aiheuttanut hänelle kuolettavat vammat. Ylen haltuunsa saamasta ambulanssiraportista selviää, että naisella oli ollut molemmat silmät mustina, kuhmuja päässä ja puremajälki käsivarressa. Poliisi tutkii tapausta törkeänä kuolemantuottamuksena. Onko oikea paikka? Aaltonen kertoo, että ei voi avata kaikkia tapaukseen liittyviä yksityiskohtia potilastietojen salassapitovelvollisuuden takia. Ylen tietojen mukaan hoivakodin henkilökunta oli ollut viime marraskuusta lähtien huolissaan pahoinpidelleen miehen aggressiivisesta käytöksestä. Aaltosen mukaan Pihlajalinna oli keskustellut asiakkaasta tilaajan eli Turun kaupungin kanssa ja tuonut esille sen, ettei kyseinen yksikkö välttämättä sovellu asiakkaalle. –Olemme tuoneet meidän oman näkemyksemme tilaajalle ja siitä huolimatta asiakas on haluttu pitää meillä. Havainnot on tehty heti palveluiden alettua, ja ennen sijoitusta olemme tuoneet näkemyksemme tilaajalle, Aaltonen sanoo. Onko kyseessä siis tilaajan vika? –Emme halua lähteä moittimaan tilaajaa tai pakoilla vastuuta tai vyöryttää sitä tilaajalle. Meidän pitäisi selkeästi kehittää prosessia. Ennen kuin sijoittaminen tapahtuu, meidän pitäisi pystyä paremmin analysoimaan, onko asiakas oikeantyyppinen meille. Meidän vastuullahan se on, kun olemme ottaneet asiakkaan palveluun, Aaltonen sanoo. Aaltosen mukaan Vuokon pahoinpidellyt mies ei ole enää Setälänpihan palvelukodissa. Olisiko hänet pitänyt siirtää aiemmin pois sieltä? –Tämä on ollut meidän näkemys, mutta en halua tilaajaa lähteä syyttämään. Olemme tuoneet esille sen, että onko kyseinen palvelukoti oikea paikka asiakkaalle. Hoitajamitoitus kunnossa Aaltosen mukaan Pihlajalinna käyttää nykyään erikoislääkärin asiantuntemusta sellaisissa tapauksissa, joissa riskikriteerit jonkun asiakkaan kohdalla täyttyvät. Aaltosen mukaan Setälänpihan yksikössä naisen pahoinpidelleellä asiakkaalla oli ollut jo lisätukea. Hän kertoo, että hoitajamitoitus on ylipäätänsä kyseisessä yksikössä korkea, koska asukkaat tarvitsevat vaativaa hoitoa. Ylen tietojen mukaan pahoinpitelyä ei nähnyt kukaan. Hoitajat hälytti apuun palvelukodissa asuva iäkäs nainen. Aaltonen vakuuttaa, että hoitajamitoitus on ollut tapahtumahetkellä kunnossa. Hän ei osaa sanoa, kuinka monta hoitajaa on ollut vuorossa pahoinpitelyhetkellä. –Olen täysin varma, että hoitajamitoitus on ollut kunnossa. –Meidän yksiköissä on ollut joitakin avin tekemiä yllätystarkastuksia viimeisten viikkojen aikana, eikä meille ole tullut niiden perusteella mitään seuraamuksia.