Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Vaalikone Tähtijutut Urheilu Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Ylen toimittajien erikoinen ilmoitus kiertää netissä: ”kunhan vain osaat takoa kontenttia ihan kyrpänä” – näin kuvan jakanut Ylen päällikkö vastaa

Yle avasi alkuviikolla haun, jossa se etsii audio- ja videosisällöntekijöitä Ylen Kioskin ja YleX:n ohjelmiinsa. Erityisesti nuorisoa puhuttelevan Kioskin toimitus halusi laittaa sanaa kiertämään myös sosiaalisen median puolella. Yle Kioskin toimittaja Toivo Haimi jakoi ensimmäisenä Twitterissä kuvan varsin omaperäisestä hakuilmoituksesta, jossa paperilapulle oli kirjoitettu seuraavanlainen teksti: –Sisällön tyyli: vitun kiinnostavaa journalismia. Emme etsi poppooseemme mitään turhia kikkailija. kunhan vain osaat takoa kontenttia ihan kyrpänä. journalistinen tyylimme on raikasta ja uudistavaa uutissisältöä tyyliin immortal. omaa sisältöä on tukkukaupalla...perkeleen synkkää. tule tiimiimme jos sinua kiinnostaa undergroundisuus ja kontentin kreaaminen. t. Antti, Matti ja Toivo ps.tykitellään Myös Ylen Nuorisomedioiden päällikkö Antti Hirvonen jakoi kuvan Twitter- ja Facebook-sivuillaan. Jos alla oleva kuva ei näy, sen voi katsoa tästä linkistä . Kyseisen ilmoituksen rujo kielenkäyttö ja kirjoitusvirheet olivat tarkoituksella tehtyjä, koska ilmoitus pohjautuu internetissä vuosia kiertäneeseen "rumpalia etsitään” -meemiin. Sanomalehti Keskisuomalaisen päätoimittaja Pekka Mervola kritisoi torstaina julkaistussa pääkirjoituksessaan kuvaa ja Ylen aiempaa kesätoimittajarekryn videota, joka nosti kohua yliopisto-opiskelijoiden keskuudessa. Perjantaina Hirvonen julkaisi pahoittelevan viestin kuvan kera. Iltalehti tavoitti Hirvosen lauantaina vastaamaan aiheeseen. Haitte videontekijöitä hyvin poikkeuksellisella ilmoituksellanne, jonka julkaisit Facebook-sivullasi. Kenen idea tämä oli? –Se syntyi nopeasti toimituksessa. Ei tämän ideoimiseen käytetty aikaa. Se oli vitsiksi tarkoitettu kuva. Miten päädyitte tällaiseen ilmoitukseen? –En ollut tuolloin paikalla Kioskin toimituksessa. Yhteistyössä nämä yleensä syntyvät. Vielä kerran haluaisin toistaa sen, että tämä ei ollut Ylen virallinen hakuilmoitus. Olemme käynnistämässä ja vauhdittamassa uusia sisältöjä, ja haemme niihin uusia ideoita ja tekijöitä. Tämä kuva julkaistiin vain Ylen toimittajien omissa kanavissa. Onko lopputulos mielestänne onnistunut? –En olisi sitä muuten jakanut sivuillani, jos se ei olisi ollut hauska. Minkälaisen viestin halusitte antaa sillä? –Ehkä se kuvastaa hyvin Kioskin luonnetta, ettemme ota kaikkea niin vakavasti, vaikka olemme silti uskottava toimija. Tavoitamme viikkotasolla valtavan määrän nuoria, jotka kuluttavat sisältöjämme. Minkälaista palautetta saitte siitä? –Ei tullut mitään muuta negatiivista kuin tämä Mervolan pääkirjoitus Keskisuomalaisessa. Positiivista palautetta tuli paljonkin. Kun toimii vähän perinteisestä poikkeavalla tavalla, niin sitten tavanomaisemmin ajattelevat voivat joko tahallaan tai vahingossa ymmärtää väärin. Mitä mahdollisesti ajattelee sellainen henkilö, joka ei tunne kyseistä meemiä? –Vaikeaa on mennä ihmisten päiden sisälle. On paljon erilaisia ihmisiä, jotka ajattelevat eri tavalla. Miksi pahoittelitte jälkikäteen ilmoitustanne? –Aina tietysti, kun yleisöstä jonkun mielen pahoittaa, niin on ihan korrektia tulla siinä vastaan. Ylittikö verorahoitteinen Yle tässä hyvän maun rajan? Käytitte muun muassa ilmaisua "takoa kontenttia ihan kyrpänä". –En sanoisi, että Yle on ylittänyt hyvän maun rajaa. Ylitinkö minä rajan omalla Facebook-sivullani, niin se lienee oikeampi kysymys. Mielestäni en. Koetko kuitenkin edustavasi työnantajaasi myös somessa, kun jaat päivityksen tililläsi? –Totta kai me kaikki miellämme itsemme yleläisiksi, teimme mitä tahansa sosiaalisessa mediassa. Tiedostan sen hyvin, niin kuin valtaosa varmasti.