Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Eurovaalitulos Eurovaalikone Satakunta Urheilu MM-kiekko Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Anton Chausovskii soitti Porissa Tšaikovskin viulukonserton tulkinnallaan itsensä kuulijoiden sydämiin

Musiikki Kansallisromantikot. Mladen Tarbuk, kapellimestari, Anton Chausovskii, viulu. Pori Sinfonietta Promenadisalissa 7.3. Torstai-illan konsertin avausnumerona oli ilahduttavaa kuulla kapellimestarina toimineen Mladen Tarbukin oma sävellys Twist . Pitkään jatkuneet hitaat kromaattiset sävelkulut piristivät kummasti, ja sävellyksestä muodostui hiljentymiseen ja keskittymiseen ohjaava kokemus. Tarbukin monipuolinen ammattilaisuus tuli selväksi. Pjotr Tšaikovskin rakastetusta viulukonsertosta on kuultu historiansa aikana mitä hienoimpia tulkintoja. Viulukilpailuissakin usein kuullun konserton virtuoosiset haasteet tuovat kilpailijoiden tasoeroja esille. Anton Chausovskiin soitossa kaikki ei ehkä ankarimman asteikon mukaan ollut täysin rikkeetöntä, mutta samaan hengenvetoon on todettava, että Chausovskiin tulkinta oli erittäin kiinnostava. Minulle jäi vaikutelma, että Chausovskii suhtautui konserttoon konstailemattoman asiallisesti ja säveltäjää kunnioittaen. Samalla kertaa soitossa välittyi kuitenkin lämmin tunne, joka tuntui kertovan soittajan omasta sympaattisuudesta. Chausovskii soitti itsensä kuulijoiden sydämiin. Konserton hitaassa osassa solisti hehkutti melodiaa arvoviulullaan mielin määrin ja kävi hienoa vuoropuhelua puupuhaltimien kanssa. Kuultiin myös aivan upeaa pianissimosoittoa. Edvard Griegin Peer Gynt -sarjan nro 1 kolme ensimmäistä osaa ja Blagoje Bersan sävellys Idylli ovat kaunista musiikkia. Ammattiorkesterin esittämänä nämä kappaleet olivat monelle mieluisaa kuultavaa tässä konsertissa. Minä olisin kaivannut tässä kohtaa konsertin avausnumeron Twistin kaltaista kirpeää kontrastia. Pelastuksen tilanteeseen tarjosi kotoisan Jean Sibeliuksen Belsazarin pidot -sarjan orientalismi. Sibelius on ammentanut itämaisista vaikutteista, mutta hänen omasta äänestään ei voi erehtyä. Säveltäjäneron kosketus tuntui ehkä konkreettisimmillaan Nocturne -osassa Lucia Hellerhoffin esittämän huilusoolon välityksellä.