Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu MM-kiekko Eurovaalikone Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Erikoissairaanhoidon ostojen pako juurittava perin pohjin

Satasairaalaksi nimettyä Satakunnan keskussairaalaa vaivaa harmillinen sairaus. Toiminnan rahoituspohjaa syövät kavalasti valinnanvapausostot. Satakunnasta vuotaa 50 miljoonaa euroa vuodessa ostopalveluihin lähinnä yliopistollisista keskussairaaloista. Innokkuus lähteä yliopistollisiin sairaaloihin on suurempaa kuin yhdessäkään muussa sairaanhoitopiirissä. Vaikka monet hoidot ovat pakollisia ostoja, on joissakin tapauksissa kyse vain mielikuvasta. Taysin tai Tyksin arvellaan jo etukäteen peittoavan oman maakunnan sairaalan tason. Tilanne on sikäli paradoksaalinen, että Satasairaalasta hoitonsa saaneet ovat olleet tyytyväisiä saamaansa palveluun. Satakunnan sairaanhoitopiirillä on ollut käytössä tammikuusta 2017 jatkuva asiakaskokemuksen mittaus, sekä lokakuusta 2017 jatkuva henkilöstön viremittaus. Asiakkaat saavat hoidon tai kotiuttamisen jälkeen tekstiviestillä linkin sähköiseen kyselyyn. Vuonna 2018 vastauksia kertyi yhteensä 27 302. Saaduissa vastauksissa Satasairaala sai suitsutusta osaavasta ja ammattitaitoisesta henkilökunnasta ja vaikkapa yksityisyyden kunnioittamisesta. Useimmat vastaajat olivat samaa mieltä väitteestä, että "palvelu oli niin hyvää, että voin suositella sitä". Positiivinen palaute kertoo selkeästi, että ne asiakkaat, jotka todella käyttävät Satasairaalan palveluita, ovat saamiinsa palveluihin tyytyväisiä. Oleellista on selvittää nyt perin pohjin niiden potilaiden motiiveja, jotka hakevat erikoissairaanhoitonsa muualta. Onko kyse kuulopuheista, mutta ei tiedosta? Missä ovat huonojen kokemusten solmukohdat? Onko kokemus ruuhkaisen päivystyksen pitkistä odottelutunneista nostanut kokemuksen koskemaan koko sairaalaa? Sekoittuvatko mielikuviin kokemukset perusterveydenhuollon puolelta hyvin kaukaa takavuosilta? Satasairaala ja kuntien perusterveydenhuolto ovat toisiinsa limittyneitä hoitoketjuja. Molemmissa tehdään jatkuvaa hyvää laatutyötä satakuntalaisille. Saaduissa vastauksissa Satasairaala sai suitsutusta osaavasta ja ammattitaitoisesta henkilökunnasta ja vaikkapa yksityisyyden kunnioittamisesta. Useimmat vastaajat olivat samaa mieltä väitteestä, että "palvelu oli niin hyvää, että voin suositella sitä".