Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Lukemisto Kulttuuri Porilaine Testit ja visat

Nykyajan häirikköä ei saa ruotuun vain komentamalla, koska kaikki häiriköt ovat erilaisia – häiriköllä on aina syy huonoon käytökseen

Häirikkö häiritsee. Häiritseminen tarkoittaa sitä, että hidastaa tai sekoittaa muiden paikalla olevien työskentelyä. Koulumaailmassa entisaikaan häiriköiksi luokiteltiin pahimmat tunnin häiritsijät, huonosti käyttäytyvät helppoheikit. Tänä päivänä häirikkö voi olla kuka tahansa. Hän voi olla oppimisongelmainen, masentunut, perheongelmien kanssa kipuileva, surutyötä tekevä, ylivilkas, kiusattu, turvaton. Minulta kysytään usein, miten saan häirikön ruotuun ja töihin. Kysymys paljastaa, että kysyjällä on aikansa elänyt käsitys häiriköstä. Elämä on monimutkaistunut. Ei ole enää yhtä häirikkötyyppiä eikä yhtä tapaa kohdata häirikkö. Aikana, jolloin häirikkö tarkoitti kapinallista nuorta ja opettaja oli automaattisesti auktoriteetti, kysymykseen oli helppo vastata: häirikkö rauhoitettiin komentamalla tai rankaisemalla. Tiukka ja vihainen opettaja oli luokkahuoneen auktoriteetti. Nykyhäirikköön eivät nalkutus ja rankaiseminen tepsi. Nykyopettajalta vaaditaan enemmän. Häneltä edellytetään syvällisempää ja oivaltavampaa autoritäärisyyttä. Opettajan työ helpottuu, jos hänellä on kiinnostusta lähestyä kaikenlaisia oppilaita ongelmineen ja kykyä nähdä ongelmien taakse. Vasta jos opettaja ymmärtää, miksi oppilas häiriköi, hänen on mahdollista yrittää vähentää epätoivottua käytöstä. Oman kokemukseni mukaan lähes poikkeuksetta häiriköinti loppuu, kun jaksaa ymmärtää, kannustaa ja tukea kaikista hankalimpiakin tyyppejä. Positiivinen sana oikeaan paikkaan, välittämisen kokemus ja nähdyksi tulemisen tunne vie terää häiriköinniltä. Itse asiassa en pidä sanasta häirikkö. Sana on ikävä, yleistävä ja pitää sisällään ajatuksen, että ryhmässä ei saisi tuottaa soraääniä, kapinoida, voida huonosti, oireilla eikä ylipäätään olla poikkiteloin opettajan kanssa. Koulu saattaa olla ahdistava paikka, jos elämä ei ole kunnossa, jos mieli on järkkynyt tai ongelmat painavat päälle. Koulu voi olla tuskaisa paikka siitäkin syystä, ettei jaksa istua aloillaan tai pysty oppimaan muiden tahdissa. Tasapäistäminen on koulun sitkeä heikkous ja häiriköiden yllä leijuu ikävä stigma. On muistettava, että häiritsevällä ihmisellä on aina syy käytökseensä. Mitä siis vastaan kysyjälle, joka haluaa tietää, miten rauhoitan huonosti käyttäytyvän oppilaan? Ensimmäiseksi minun pitää selvittää, miksi hän voi huonosti. On jaksettava pysähtyä, kuunnella, ymmärtää ja olla tukena. Empatia ja kannustaminen toimivat paremmin kuin nalkuttaminen ja rankaisu. Lämpö voittaa kylmyyden. Niin elämä on kaikille miellyttävämpää, koulussakin.